Article Image
— på sin egendom Skränge, i en ålder af 75 år. stad i Sverige. Denna ansenliga verkstad, som nylizen blifvit anlagd i Sverige, tillverkar ett stort antal maskiner för ångbåtarne, och tjugu maskiner, lika den vid expositionen. äro nu under arbete derstädes Iogenting är enklare, smaksallare och mera ända målsenligt än denna svenska maskin. Apparaten anbringes hel och hållen i yttersta, smalaste och djupaste akterdelen af fartyget, ty föreskriften att på skrofvet fördela tyngden af mekaniken sysselsätter ej de nordiska byggmästarne så lisligt som våra. Det är troligt, att de genom konsolideringsmedel och tjenlig inredning förstå att undvika oformligheten af skrofvets öfverlastning på en enda punkt. Den drifvande kraften alstras af två cylindrar, som luta mot hvarandra i 45 graders vinkel. Dessa cylindrars pistoner öfverföra rörelsen på propelleraxeln medelst två armar. Maskinen är för höztryckning med kondensator och stoppare, som regleras med banden. Kondenseringssystemet utmärker sig genom en alldeles egen enkelbet och prydlighet. Se här huru det är iurättadt. I de fyra hörnen af rörelseaxelns plan befinnas fyra små pumpar af lika diameter och symmetriskt fördelade. Två af dessa pumpar äro bestämda att drifva vattnet tillbaka i kondensatorn, de två andra att mata ångpanpan. Genom en ganska sinnrik inrättning tjena sjelfva pumpkannorna tili ledare för pistonskifvorna, hvarigenom slider för reglering af pistonens rörelse kunna undvaras. Kondensatorn sjelf är en iten rektangelsormig låda, som på undra sidan skapar sig efier sartygets form och på samma gång tjener till bottenplåt för maskinen Man finner äfven uti denna märkvärdiga modell ett ganska sinnrikt system för att släppa på åändau Och reglera trycket i cylindern. Det består af 2 krantappar, som maskinisten behandlar medelst fjeI der, den ena för att insläppa ångan, den andra föratt reglera trycket. I Sådana aro de nya egenheter, som denna vackra maskin från de svenska verkstäderna framställer. Man kan tillägga, att fulländningen och elegansen i dess särskilda delar lemna ingenting öfrigt att ön ska. Slutligen bör dess pris, som är särdeles billigt, ingå såsom ett väsendtligt element i dess bedömmande. Med ett ord, efter sakkunnige domares åsigt, intager Motala-maskicea första rummet bland alla verldsexpositionens ångmaskiner för fartygs framdrifvande. De engelska och franska maskinbyggarne skola uti denna omständighet finna ett allvarligt ämne till begrundande och skola deraf tvifvelsutan väckas till en sruktbringande tslan. Med dagens ordinarie Stockholmspost hafva följande underrättelser ingått: F. d. riksdagsmannen från Linköpings län, ledamoten af Östgötha enskilda banks direktion, Måns Danielsson, bar den 21 Augusti aflidit Propellerjernångfartyget Transit N:o I är nu alldeles komplett färdigt och gjorde i Onsdags på eftermiddagen profresa utåt skärgården. Fartyget troddes i början af denna vecka skola göra sin första resa. ,Transit N:o 22 väntades färdigt först en vecka sednare. Kongl. Generalpoststyrelsen har till kontrollör vid Götheborgs postkontor utnämt e. o. kontorsskrifvaren O. J. Widell samt till kontorsskrifvare vid samma postkontor e. o. kanslisterne C. v. Baumgarten och Th. Kihlberg, e. o. kontorsskrifvaren O. Hemning samt postskrifvaren A. W. Claesson. vidare har generalpoststyrelsen till postexpeditörer vid nedannämnda nya postexpeditioner förordnat följande, nemligen: s. d. kaptenen W. F. werin i Wittsjö inom Kristianstads län; e. o. kontorsskrifvaren J. M. Adlerstam i Gamleby inom Kalmar län; f. d. bergssogden 0. F. Dalman i Norberg inom Westerås län; e. 0. kontorsskrifvaren J. F. Ejserman i Carlskoga inom Örebro län; e. o. kontorsskrisvaren C. L. Lundström i Sunne inom Carlstads län; e. o. kontorsskrifvaren A. G. Nyberg i Råda inom samma län; postskrifvaren A. F. Andersson i Ökne inom samma län; postskrifvaren M. RB. Hultman i Håkanstorp inom Skaraborgs län; orgelnisten J. Lindberg i Åtvidaberg inom Linköpings län samt skolläraren A. Montell i Öfver Torneå af Norrbottens län. Afsked ha på derom gjorda ansökningar beviljats kaptenen å flottans reservstat Chr. G. Sjöbohm, med pension från amiralitets-krigsmanskassan; samt häradsskrifvaren i Wester Sysslets fögderi af Wermlands län O. S. Lindmarck med pension. Posttidningen meddelar följande regering:beslut: -Sedan kommendören vid flottan m. m. C. Lagerberg konstruerat och iordningställt en Semaphor eller sjötelegraf, hvarmedelst kommunikationen emellan utevarande sartyg och stationer, eller med land, lätteligen skulle kunna både dag och natt underhållas, samt försök dermed blifvit vid Carlskrona station af sakkunnige personer anställde efter ett af bemälde kommendör uppgifvet signalsystem och fördelaktigt utfallit, har K. M:t, uppå derom gjord hemställan bifallit, att ifrågavarande sjötelegraf må för kronans räkning inlösas emot ersättning till kommendören Lagerberg af det för densammas iordningställande utaf honom utgifna kostnadsbelopp, 185 rdr 32 sk. bko; hvarjemte Förvaltningen af Sjöärendena blifvit förständigad att låta telegrafen af vederbörande emottagas till begagnande vid de tillfällen, då den med fördel kan för flottans behof användas. Snällposten från Stockholm medförde inga underrättelser af vigt. — I kolera hade från den 22 27 Augusti uti hufvudstaden insjuknat 61 och aflidit 25 personer; 31 sjuke qvarlågo sistnämnde dag. Dacttidninaaon för TUAAS maddalar härva. J Å 8 841

3 september 1855, sida 3

Thumbnail