Article Image
ena vestra hufvudlinien så långt som möjligt intill den andra Östra; för att derigenom få en ännu ej af ständerna påtänkt bibana dem emellan så mycket kortare, skulle i tre afseenden af allt obegripligt vara det obegripligaste. om man ej visste, att partier finnas och hafva framträdt, som helst önska, att vestra riksbanan kunde kastas på andra sidan Östersjön. För Mariestadsbanan har man visserligen i elfte stunden uppgifvit en annan lika kuperad väg i söder, för att till namnet uadvika de fatala Svältorna, äfvensom man låtit framskymta ett möjligt medgifvande af banans dragning icke till Mariestad, utan utefter vestra sidan af Ymsen, men dermed är riksbanan ej till hälften på det torra. Partiets derigenom visade håg för att låta något jemka med sig, bör dock ej tadlas, utan snarare med aktning bemötas, ty det är i allmänbet svårt, att erkänna ett misstag, för hvilket man lång tid uppoffrat sig. Östra krokvägspartiet par preserence är dock så mycket mera hållfast, som det på förhand anat kongl. kommititens andemening, hvarigenom det anser sig hafva sått full vind i seglen. Småstaderna Mariestad, Skara, Sköfde och Fahlköping bafva, med afseende på riksbanans rigtning, ej ett öres vigt mera, än hvarje annan plats inom länet; ty, upprigtigt sagdt, för riket äro de förmedelst sin jord producerande byar, men såsom städer konsumerande schackerplatser för närmaste bygden; och det fsörbäller sig med de stora jernvägarne såsom med de stora floderna, såsom H. o. S. Tidn. n:o 125 rigtigt anmärkt, att producerande städer söka dem, hvarföre de icke behöfva eller böra söka platser, som för rikets handel och industri hittills saknat vigt och betydelse. Nå — men de kunna blifva vigtiga platser dessa obetydliga småstäder, om riksbanan beskedligt får bugta till dem? Möjligtvis — men detta kan man med större skäl säga om den simplaste by. som kommer i riksbanans läge, om hon i det allmännas intresse får gå rakasle vågen. Länets ölrige locala intressen balancera hvarandra, hvatfore det icke lyckats någotdera partiet att öf erty-a den utom portierna stående om öfvervigten på någon sida om ven rakaste linien. Klart är deraf, att den eva sidan mäste förlora jemt upp allt hvad den andra sidan vinner på kroken Män äfven med förutsättning, art någon ohetydl g öfvervigt i negativ mening funnes på östra sidan, kan väl nåson klok man på allvar pästå, att ens hundradedelen af personer och varueffecter, som under kommande år och generationer skola fraktas på banstycket genom Skaraborgs län, kan komma från den genom kroken gynnade lilla delen af samma lån? Den som vill påstå detta, bör an-e hela jernvågsförereget, i detalj så utfördt, så-om en blifvande fratande kräfta för staten, Måste icke -åledes hundra gånger mera förloras än vinnas i frakt och tid genom hvarje krok till lörmån för ett localt intres-e, utan att beråkva den större anlägenings, underhållsoch admimi-trations-kostuaden, som sammanlagdt på något decennium utsör för riket en kapitalforlust, hvarmed den lilla gynnade delen kunnat inköpas contan: med 50 procents förhojning. Och detta sätt att rigta riksbanan i milslånga krokar vilja paruledarne ändå, att sundt förnuft skall erkanna såsom alldeles opartiskt ! I sin blindhet har partiaitet framkastat till och med den mening, att f ågan icke angår andra provinsers innevånare. Man besinnar då icke, att vi snart få ny riksdag, då den stora majoriteten af nationens män, hvilka nu stå utom dessa partier, skal! ut n consideration skärskada och bedömma den saststallda banrigtningen, innan nya millioner anslås för vestra rik-bapans fullbordan äfvensom för öfriga delar af jernvägsnätet. På hvad som nu fastställes beror icke allenast nationens dom öfver det sätt, hvarpå regerin gen vårdat Rikets bästa i denna del, utan ock det nit, hvarmed ständerna kunna framså på den beträdda banan, hvarföre frågan särdeles med afsecnde härpå måste bekymra hvarje patriotiskt sinnad svensk man. P. S. Undertecknad, som står på flyttning till en ort, der jag för min återstående lefnad sjelf, och för en kär omgifning, skulle hafva största fördel af ,östra B IlingsbananY — som städse ifrat mot , Skarabanans dragning öster om Ymsen, då riksbanan med Svartå till utgångspunkt bör och kan gå vester om samma sjö med 800 alnars vinst — som den 2 Mars vid sammanträde! i Mariestad talade för tillämpningen af den i kongl. maj:ts bref uttryckta principen, utan att en enda gång i mitt anförande ens nämna eller vidröra ,Skarabanvan — har likväl i konungens besallningshafvandes tryckta underdåniga utlåtande blifvit uppgifven såsom den der vid tillfället talade för Skarabanan. Det är här betecknande, att den som ej till förmån för något parti ifrar för tillämpningen af en princip för ett stort nationelt företag, som ändå med kungsord blifvit uttalad, genast anses hafva talat till förmån för Skarapartiet, såvida han ej utpekar en alldeles ny väg. —m. Handelsunderrättelser. Hamburg d. 5 Juni. Efter Börsens slut. (Från Ullberg Cramcr). KAFFE. Afsättningen för denna artikel håller sig i

11 juni 1855, sida 3

Thumbnail