Article Image
netion framåt namnen på den besktifne afledningsbanan I möjugen santaste fart framför as till aslastuingsplatserne, på det att någon egentlig rubowing af den rörelse, som stundeligen korsar bauan, icke måtte uppkomma. En sådan bana, till nära en tredjedel omslutaude staden, och löpande i en nästan paralell rikt ning med hela sträckninzen af hamnen, uppfyller alla möjliga foriringar, och lemnar för varuhandeln med det inre af landet en nästan exempeilös beqvämlignet sä vida bamubyggnaden på sådant sätt utföres och bringas i skick, att full nytta kan dragas af deuna jerunanans fördelaktiga sträckning. Tanker man sig en framtid, då den inre seglationen med sin ånazbåtsflotta till starsta delen är förslyuad vid Lilla Bommen, ocb kajerne allt ifrån St. Eriks hörn ned ät Pustervik finnas upptagne af större och mindre fartyg under lastning och lossning, samt föreställer sig en train med lastvagnar, som ankommer från det inre af landet afkopplar en del vagnar vid Lilla Bommen, en del längre ved ät hamnen, och de sista framåt jernvågen, for alt kanske om nagra timmar, lossade och försedde med ny last, åter vara på väg inåt landet; så måste de omkostnader, som på hamupyggnaden nedläggas, soresalla att vara särdeles väl anvande såsom blordringsmedel för en allmännare förkofran, och uppoffringarne i så måtto för tillvägabringande af nämnde resultater böra anses såsom en billig motsvarighet emot den högst betydliga utgift, som staten eguar åt an äggningen af Vestra stambanan med uteslutande ändamäl att förskaffa landet en lättare förbindelse med Götheborg och utlandet. Jog har härmed redogjort för det project till jeravagens anläggning vid och i nårheten af Gotheborv. som, jminstone bvad angår den föreslagne bangården, sannolikt kommer att följas. Den öfriga delen af jernvägen från bangården till hamnarne är beroende af den åsigt, som ivom Götheborg gör sig gällande, i afseende på dess dehoslighet för rörelsen. Projectet att förlänga jerndavan längs norra och vestra delen af sta den, sadant det nu blifvit framställdt, står i närmaste sammaohaug med hamnanläggningen i sin helhet och de byggnader, som för varutrafikens nytta och beqvämhghet måste uppföras. Begaguandet af lokomotiver eller åugkraft for lastvagnarnes framförande torde böra upphöra vid norra sidan af hamnkanalen vid Stora Bommen, der utrymme för spårvexlingar och lastvagnarnes rangerande efter rörelsens beqvämlighet och ändamål kan beredas. Transporten på jernvägen öfver den bro, som bör förena norra och södra sidan af slora Hamnkanalen och vidare långs en blifvande strandgata mot Pustervik, torde sedan böra ske genom hästkraft. Denna förändring i trensportsättet på jernvägen för norra och södra sidan hamnkanalen, jemte min enskilda öfvertygelse, att en kajsträcka allt ifrån Pustervik till St. Eriks börv, jemte de kajer, som kunna beredas omkrinz hamnen vid Lilla Bommen, samtelige icke blifva tillräcklige för eu snatt påträngande rörelses behof, gör, att jag anser båda sidorna af Stora Bommen ungefär lika vigtiga för Götheborgs handelsrorelse; ty med jernvägens fullbordan följer en utvidgad production af landtmannavaror, i synnerhet af spannemål, och för dennas emottagning och förvarande erfordras stora magasiner, uppforde vid ett vattendjup, som tillåter lastving af skepp eller större fartyg, och att utrymme för dessmagasiner måste beredas på norra sidan, syoes påtagligt. Den frågan, buruvida kostnaden för kajbyggnad och hamnens orduande bör uteslutande nedläggas på södra eller norra sidan om Stora Bommen, synes mig alltså nu, sedan landets förnåmsta stambana blifver dragen till staden, hvarisenom nya och förändrade förhällanden uppstått, böra olldeles förfalla, då hamnbyggnaden kommer att betraktas ur en vidsträcktare synpunkt. Kommitterades på erfarenhet och sakkänn dom grundade framställning, att rörelsen med större skepp är beqvämare och lättare söder än om norr om stora Bommen, är obestridlig, och om en tilltagande handel icke hade bäöhof af större utrymme, än den södra sidan kan lemna, och de förändringar, hvilka jern ägsbyggnaden nu åstedkommer, icke behöfde tagas i betraktande, så vore denna sidan onekligen den, som först borde iståndsättas och göras fullt begagnelig för rörelsen; men då det sannolikt göres behof af båda, och såvidt lastkajer utmed tilliackungt vattendjup blifva anlagde äfven norr om stora Bommen, skall sannolikt sisinämnde sida, med afseende på jernvägens narnet samt sitt stora utrymme och i öfrigt beqväma läge, blifva den dyrbaraste och mest trafikerade. Att öka lastkajernas längd genom utgående smala jetiker. i likhet med den så kallade skeppsbron, anser jag ganska fördelaktigt; men innan stranderne norr 0. söder om Stora Hamnkanalen samt omkring hamnen vid Lilla Bommen blifva försedde med kajer, och desse finnas fullt upptagne af trafiken, förmenar jag, att sådane jetiser icke böra ifrågakomma, emedan de lastkajer, som likga paralellt med fasta landet, der husbygg nader och magasiner kunaa uppföras, äro naturligtvis de beqvämaste och för rörelsen mest eftersökte. I det föregående har jag, vid fråga om plan för jernvägen, alldeles förbigått det af Nere personer framställde förslag att på uisyllumgar nära den så kallade Hultmans Holme anlägga bangården. be skäl, som föranledt mig att icke fästa afseende vid detta förslag, äro, i öfverensstämmelse med hvad jag redan förut anfört, dels att jag anser hvarje inskränkning af lastplatserne utmed hamnen böra på det sorgfälligaste und vikas, och med bangården på detta ställe hade en på tre sidor af vatten omgifven plats blifvit upptagen, der goda och dyrbara tomter för magasiner kunna beredas och hållos i ordning för en utvidgad trafik, och dels hade förbindelsen med staden från denna lokal blifvit alltför trång och besvärande på broar öfver vallgrafven, med ingen annan utgång för trafiken än utmed hörnet af den smala Östra Hamngatan samt förbi Chalmerska institutet. Vidare hade jernbanans utsträckning på en lång bro öfver yttre delen af sjelfva hamnen vid Lilla Bommen ej allenast inskränkt hamnens utrymme, utan afven blifvit högst besvärande för de ångbätar och andra fartyg, hvilka snart nog torde komma att förläggas till denna hamn. Om de i det föreg. framstallde åsigter i afseende på baudelns utvidgning samt det inflytande, som jernbanans anlaggning ansetts derpå komma att utöfva, befinnas riktige, så tror jag, att de svårigheter, som förekomma, med afseende på de större skeppens uppdrogonde mot det svaga strömdraget, samt det visser liven smalare vattenområdet, eller den bassin, som utanför norra sidan kejen kan uppmuddras, jemte nå gra andra mindre vigtiga olägenheter, alla komma att underordyas de fördelar, som at en tilltagande törelse kan äfven på no:ra sidan beredas. — På denna sida finnas dessutom inga byggnader och ingen en skild egendom, som lägger binder i v gen för utvecklandet af en systematisk byggnadsplan och ändamålsenlige air ordninvar häde emat land. arch .

8 maj 1855, sida 2

Thumbnail