sorsjernvägen för sistlidet år: Änlaggningskostnaden för båda desse jernvägar, hvaraf den öfre — Kroppa-banan — är 30,000 och Storsorss-banan 6,000 sot, har enligt bokslutet den 31 sistl. December uppgått till args 155,000 rdr); dock återstår ännu några byggnader att uppföra, hvaremot uti förestående summa är inbegripet inköpsoch byggnadskostnad för lastfartyg till sortskassande af alla effekter — som passera båda eller en af jernvägarne, och emellan dem varande stationer — dels öfver sjöarne Öster och Mögsjön, samt emellan Storsorss-jernvägens ändpunkt vid Lillforss till Sjöändans lastageplats. Den största lutning, som någonstädes å båda banorna förekommer, är I per 42 löpande fot, deremot ligger Kroppa banan plant på en sammanhängande längd af 7,400 fot, hvarest hästkraft för transporten utföre eller söderut — åt hvilket håll de fleste, eller c:a 33 d.r af effekterne gå — endast beböfver användas; deremot måste hästkraft begagnas för återfraktning af dels de tomma vagnarna och förekommande uppfrakter, hvilka dock varit så obetydlige emot de effektqvantiteter som gått utföre, att körningen åter eller uppföre — åtminstone hittills — kunnat gå i fullt traf. På Kroppa-banan har dagligen 15 lastvagnar varit i gång, hvarmed sorslats minst 450 aå 540 skeppund tackjern och malm, eller 600 skeppund stångjern, förutan förekommande uppfrakter, om dagen. Under året har in summa forslats på Kroppa-banan: 79,635 skepp:d 5 lisp. 15 skålp. jerneslekter och malm, I,2968 tunnor diverse gods, 28,550 st. tegel, 8915 tolfter plank och bräder, 14 kistor spik, 200 lass ved, 292 st. timmer och slanor samt 108 st. diverse fastager och möbler Åc. — Å Storforss-banan, der fem vagnar varit i gång, har inalles under året sorslats: 65,207 skepp:d 4 lisp. 16 skålp. jernessekter och malm, 1,4453 tunnor diverse gods, 42.600 st. tegel, 13 st. timmer, 8034 tolster plank och bräder, 39 säckar guano, samt 374 st. diverse fastager och möbler c. Resultatet af årets trafik har varit sådant: att till aktieegarne utbetalts 24 års ränta å 7 procent å deras inbetalte kapital, 55,000 r:dr 1:gs. y) pa de byggnader, som blifvit beslutade att än videre uppföras, i år hunnit fullbordas, är all anledning förmoda, att totalkostnaden uppgår till fullt 165,000 rdr rgs. Danska Utrikes-ministeriet har tillkännagifvit att engelska sändebudet i Köpenhamn under d. 25 April underrättat om att han från chefen för engelska flottan i Östersjön erhållit det meddelandet, att från d. 17 April räknadt befinner sig Libau hamn i ett genom tillräcklig styrka handhafdt blockad-tillstånd och att detsamma från den 19 varit händelsen med alla ryska hamnar, uddar, inlopp och bugter från 55? 54 N. B. och 21e 5 Ö. L. till Filsand Fyr (58 25 N. B. och 21? 50 Ö. L.) derunder innefattadt, förutom Libau, hamnen vid Sackenhausen och inloppet till Rigabugten. Från Gottland skrifves till Aftonbladet d. 19 April: En del af engelska flottans avantgarde har redan anländt till våra kuster. Den 18 ankommo till Fårösunds yttre redd 2:ne större örlogsångare (den ena är Cossack), med hvar sin koljare i släptåg. — Alltsedan d. 10 hafva Öselbåtar anländt till Östergarn, Kylley och Fårösund m. fl. gottländska hamnar; en sådan har till och med varit i Wisby. Alla i saltaffårer. Några af dem hade legat hela 14 dagar i sjön och haft med is att kämpa. — Det var denna vår ganska nära, att kommunikation med Ösel hade börjat förr, än med Öland. Den 9 April kommo, efter mer än 2 månaders afbrott, ett par poster från Öland; redan d. 11 berättade Ösellänningar på Östergarn nyheten om kejsarens död. En i Fårösunds hamn liggande rysk skonert, Rapide, har råkat ut för bistra öden. På väg från Lubeck till Reval med dyrbar last, måste han på senhösten i fjol anlöpa nämnde hamn, och blef der infrusen. Han hade nu med stor kostnad och möda sågat sig ut, och skulle just afgå, då med ens ett par mörka rökpelare öfver sjön, hvilka alltmer nalkades, telegraferade, att det redan var för sent. Han får val nu se sig till tåls och sörbida bättre lycka — nästa höst! Från Riga skrifves d. 13 April: Det dröjer väl ännu 10 till 14 dygn innan skeppsfarten öppnas, då Rigaviken ännu ligger full af is. I dag inryckte här ett baschkirregemente, c:a 800 man, som framdeles då floden kan passeras skall rycka fram för att bevaka kusten mot Preussen; staben förlägges till Libau. Regementet kommer från Orenburg, ungefär 400 tyska mil och har varit nära ett halft år på vägen. Manskapet rider små, oansenliga hästar, är beväpnadt med lans, gevär, pistoler och sabel, liksom kosackerna, har hvit uniform med rödt och en bredhramad nalemäcca med röd