De muntliga föredragen på för hvarje olika ämne bestämda särskilda timmar hållas af förste läraren för en klass i sender, medan den andra klassen under 2:dre lärarens tillsyn och ledning bedrifver tysta öfningar, såsom skrilning, ritning, exempelräkning, eller tyst öfverläsning i bok. Undervisning i svensk språklära må för öfverläsarne blifva ett af hufvudämnena. Geografien föredrages under lämpliga tillsatser af uppgifter utur statistik, historia, naturlära. — Kartans åskådliga uppsattning i tanken blefve sör undervisningen ett hufvudsystemål; minne på namn först i andra rummet. I händelse af behof torde biträde uti förenämnde tvenne läroämnen böra sökas genom tim-lårare från stadens lärda skolor. Vid eftermiddagens läsning i fasta skolan, då äfven underlasarne aro närvarande, och då ötverlåsarne böra godtgöra, att de under förmiddagen fått tillegna sig uteslutande skolans hela lärarekraft, lemnas en öfverläsare till monitor för hvar sin underlåsare (minst en för hvarannan), och barnen, så ordnade placeras med sina laseböcker på bänkarne, framför hvilka läraren tar sin plats, för att med sina ögonkast beherrska barnskarans både flit och disciplin, under det han samtidigt låter par efter par framkomma att höras uti föresatta öfningspensa föstafning eller renläsning. De allmänt brukliga tahellcirklarne upphäfvas således helt och hållet. Att för dessa cirklars upphäfvande är hög tid, bör icke kunna betvillas. Deras ej blott ogagnelighet utan äfven i flera hänseenden be. tydliga skadlighet bevittnas ovedersägligen af nuvarande solkskolors allmänna resultater. Underlasarne öfvas uti skolan endast uti stafning, renlasning och husvudrakning. men tilldelas lexor att laras i hemmen under förmiddagen. Afvexling med skolsånger muntrar välgörande. Finnas flera ösfverläsare än som ätgå för underlasarne, hasva dessa på efterm. turvis skrisofningar för 2:dre läraren på frånskild plats. För den väsentliga religionsundervisningen afses en förmiddag i hvarje vecka, hvilken betraktas och behandlas såsom skolans söndag, då ingen annan undervisning förekommer än bibel-föredrag och kateches-förklaring, afvexlan de med psalmsång. — Der omständigheterna så föranleda är godt om presterskapet biträda, att åt denna dagens högvigtiga skolförrättning gifva allvar, upplysning och innerlighet. I förenämnde skolförrättning kunna de små underlasarne — åtminstone flertalet — föga el ler intet göra sig till godo, men väl genom barnslig ouppmärksamhet och derunder lätt iråkadt stim verka störande för den tillbörliga andakten, hvarföre blott öfverläsarne må deltaga i denna förrättning. — För underläsarne må, i hänseende till den religiösa delen af skolan, vara tills vidare nog att deltaga i den dagliga aftonbönen. Utanläsningen af katechesen, hvarmed för närvarande i så många folkskolor larjungarne sysselsättas en dryg del af tiden i sjellva skolan, må, såsom i Haga-skolan redan med rätta är förordnadt, verkställas i hemmen, och blott hörningen — som hufvudsakligen förrättas al söraldrarne — kontrolleras i skolan. Utanläsning af stora katechesen borde, om författningarne det medgåfve, utbytas mot bibelställens äfvensom psalmernas utanläsning. Vid stunder af rätt djup vare sig fröjdefull eller ängslande andelig längtan lära i sanning få, om några, vändt sina tankar på katechesens frågor och svar, för att fylla själens trängande behos,; hvaremot nogsamt är af erfarenheten bekräftadt, att hågkomsten af ett bibelställe, svarande emot ett förefallande sjalstillstånd, har makt att uppfylla hvarje äfven djupaste själsbehof; afvensom att utanlästa psalmer erbjuda ett ovärderligt utgjutelsemedel för hjertat vid dess djupaste rörelser. Koralsång öfningen göres till allmän för hela öfverläsareklassen. Att föresjunga melodien, samt sänka den ledande tonen, i den mån barnen höja en säker ton, är en genare väg än notöfning, heldst då lärjungarnes antal är stort. Såsom afvexling vid koralsången erbjuder sig ett ypperligt tillfälle, att för de af sången upprymde barnen tala enkelt undervisande, upplifvande, bevekande om den sjungna psalmens innehåll. Alldenstund de flesta barn utgå ur denna skola vid eller omkring 12 års ålder, böra ock måtten för denna skolas lärokurser bestämmas med hänsyn till nämnde utgångsålder. Hvad —