Article Image
hvilket lostes uppsyllande vi med vantan emotse. Ytterligare rörande farleden genom Ulleredssund. Red:n har uti ofvanskresne ämne ånyo emottagit en uppsats ifrån en aktad insändare, synes vara skäl, att alla som den rörer med allvar behjertade densamma, då det ock äger all sannolikhet, att det sökta ändamålet skulle utan stor stor svårighet uppnås. Uppsatsen lyder sålunda: En insändare i Tit. tidning har för någon vecka sedan riktat uppmärksamheten på ett ämne, som man i en följd af åtminstone 8 å 10 år hört omtalas såsom ett af de för sjöfarten på Wenern mest allmänt gagneliga och vigtiga arbeten, nemligen öppnandet af en farled genom det så kallade Ulleredssund, som förenar Dalbosjön och Kinneviken på södra eller sydöstra sidan af Kollands ö, för att undvika passagen genom den klippiga och farliga Ekens skärgård. Såsom ett ytterligare tillägg till hvad den förra insändaren anfört, ber n. v. insändaföljande korta bistorik: Den insigtsfulle flottans officer, hvarom den förre insändaren talar, då förande ett ångfartyg gård borde kunna undvikas, om den kanal gjorlandet på södra eller sydvestra sidan. Alla ångfartygsredare och skeppare uppfattade då denna plan med glädje och tacksamhet, hvilket bade till följd att en kunnig man vid väg. och vattenbyggnads-corpsen, n. v. kapten Wessman, öppnande visades vara icke allenast möjlig att utsöra, utan dertill utförbar för det billiga priset af en 80 å 90,000 rdr bko. Saken blef föredragen inför H. M. Konungen, som fann ämnet af sådan vigt, att en nådig proposition Ständer aflemnades, med den påföljd, att de i kostnadsförslaget upptagne penningar beviljades för det afsedda ändamålet. Känt är och rätt synes vara att vägoch vatde som finna plats i första klassen, skola såoch sist 3:dje klassens. Nu är händelsen, ty tillräckliga till l:sta klassens arbeten, och räcka de någon gång till 2:ne klassens, kan man dock med tämmelig visshet antaga, att de aldrig nå 3:dje klassens. Den vigtiga Ulleredssunds-frågan har, troligen till följd af ej fullt plats i 3:dje klassen, hvilket vill säga detdels genom bidrag och dels helt och hållet af I beviljade statsanslag samt handelsoch sjösartssonden, har man väl undrat öfver att upprensningen af Ulleredssund icke kommit ifråga; ett ångbåtsoch segeltrasiken på Wenern samt sörekomma fartygsoch varu-förluster för millioner. Vi hafva sedan förliden höst blott ett litet exempel bland de mångsaldiga, som årligen sen högst betydlig spanmålshandel, och både Götheborg och Wermland taga om höstarne en stor del af behösliga vinterförråder från nämnde plats. Flera fartyg afgingo något sednare på hösten, lastade med spanmål, från denna I stad, med god vind till Ekens skärgård, men I då andra vindar fordras för att passera densamma, måste fartygen i afvaktan härpå blifva lif, fartyg och gods. Under denna väntan på passande vind, öfverraskades de af vintern, som helt och hållet inklämde fartygen i sitt starka isharnesk; isen bröt sig väl ånyo, men fartygen kunde ej komma ur den klippiga skärI gården, och följden blef, att ett fartyg, lastadt I med 800 tunnor spanmål, sjönk. Vintern kom deri sakens vigt så klart ådagalägges, att det ren att plats må medgilvas i Tit. tidning för med turer mellan Götheborg och Stockholm, insåg att den svåra och hinderliga Ekens skäardes farbar, som skiljer Kållands ö från sastom anslag för detta nyttiga arbete, till Rikets tenbyggnads embetet klassificerar de arbeten, till hvilka statsanslag äro beviljade sålunda, att som angelagnast först utföras, dernäst 2:dra klassens arbeten, om anslagen räcka så långt värr den, att statsanslagen torde knappt vara l utredde och insedde sakförhållanden, fått sin samma som att detta så allmänt gagneliga arbete aldrig genom de beviljade statsanslagen kan komma ifråga att blifva utsordt. I Då man icke så sällan ser att arbeten utföras liggande i nämnde skärgård, med stor fara för verkställde en noggrann undersökning, hvilken lemnade det resultat, att ifrågavarande farleds arbete, som skulle så mycket gagna den stora inträffa, att anföra. Lidköpings stad drifver

28 februari 1855, sida 2

Thumbnail