dl öfrigt må ej undfalla uppmärksamheten i denna fråga: Att denna fart, ehuru i tilltagande, dock ännu är att anse vara i sin början, och således tåla en längre pröfvotid; att vid den beviljade lättnaden i klareringssättet var fästadt det vilkor, att samma beräkningssätt iakttages för hvarje fartyg oförändradt vid alla dess resor under seglationsåret, då det väl kan hända, att det någon gång kan komma att passera med föga eller ingen last; att Kanal-bolaget icke under sistförflntna år kunnat, i anseende till den ytterst låga vattenhöjden , hålla det i kanal-bolagets privilegium bestämda vattendjup, på hvilken kanalbolagets skyldighet doek väl äfven ångfartygs-egarne haft rättsanspråk att förlita sig, och igenom nämnde missräkning förlorat icke obetydligt, i det de ej kunnat intaga fulla laddningar, utan att detta oaktadt någon nedsättning af dem härför åtnjutits eller, ins. veterligen, begärts; att äfven under detta förflutna år flere veckors uppehåll och derigenom ådragen förlust af lastångfartygen erfarits, iföljd af en svår skada igenom stöt på Sjötorps slussportar, icke vållad af något af desse lastångfartyg. Det ena med det andra har emellertid icke ökat de navigerandes förtroende och hog för kanalens befarande, och det synes i sanning icke väl öfverlagdt att öka de betänkligheter och obehagliga intryck, som denna fart under senaste tiden sålunda lemnat, med sådane förslag, som direktionens kallelse antyder, och hvaraf hågkomsten, om den än kan mildras genom antagande af det utaf insändaren föreslagna uppskofvet, i allt fall icke kan verka godt hvarken för allmänna trafiken, hvilken bolaget likväl ej kan frånkänna sig skyldigheten, för statens stora bidrag till kanalens omläggning, att afse och vårda, eller för bolagets egen fördel. e—a—a—