ända till vidunderlighet utleta förebildningarne i Gamla Testamentet till det Nya, så må man derpå lagga mindre vigt, men att en sansad protestant blindt adopterar sådana orimligheter, måste i hög grad fsörundra. Afven med den största benägenhet för den mystiska förebildningsläran, behöfver man ju endast veta, att Eva egentligen heter Heva samt att Ave är ett vanligt latinskt helsningord, för att fatta hela absurditeten af en sådan sammanställning. Då vi känna, att d:r Lagbergs religionsfilosofi är en del af hans väsen, för hvilken han svärmar kanske lifligare än för sjelfva vattenkuren, så veta vi väl, att våra äfven bevekligaste föreställningar till honom, att lemna dessa mystiska drömmerier åsido, åtminstone i sina skrifter, icke skola hafva någon följd; men vi bedja den sunde och opartiske läsaren skilja mellan de båda ingredierande elementerna i d:r L:s väsen och icke, såsom vi mer än engång erfarit, förneka vattenkurens apostel i vårt land det rättvisa erkännande, som han ovillkorligen förtjenar, på grund af hans mystiska svärmeri. Under det vi icke äro ,eklektiker i afseende å systemer, äro vi det så mycket mera i afseende å personer. Der gäller den satsen, att man må söka och -behälla det bästa. Vi skola hos menniskorna uppsöka och behålla deras goda egenskaper och icke låta deras möjliga fel och svagheter föranleda oss att underkänna deras förtjenster. När dertill kommer, hvilket är förhållandet med den person, om hvilken här är fråga, att dessa svagheter, dessa dimmiga föreställningssätt, hvilkas oklarhet förblandas med djupsinthet, dock leda till praktiskt goda följder, uti en varm menniskokärlek, då synes det oss, att man har ett dubbelt skäl, att icke låta den anstöt man af dem kan erfara leda till underkännande af verkliga och stora dygder och förtjenster. (Forts.) 0ii SES INITSREAS RE SAST BONN KRTR ATS ERNA .1 MVV!nmmee