Article Image
hvilka dels af såväl inländska som utländska ingeniörer redan blifvit verkställda, dels äro under utförande och inom kort blifva afslutade, den som minst är i behof af några vidare undersökningar, samt bör derföre icke underkastas några andra sådana, än dem som omedelbart böra föregå utförandet. Genom Köping-Hultbanan är den också redan påbörjad. De sympatier, som stambanan mellan Stockholm och Götheborg rönt inom statsutskottet, der en af 15 röster bestående minoritet förenade sig om ett förslag att dertill anslå 5 millioner rdr, ingifva förhoppning om att jernvägarnes vänner inom stånden äfven vilja förena sina sträfvanden för densamma, och hr W. kunde icke underlåta att erinra om nödvändigheten af att vid samma riksdag, som troligen kommer att besluta en betydlig skatteförhöjning på den hittills mest vanliga förädlingen af jordbrukets produkter, söka att verksamt bidraga till underlättande af deraf uppstående nödvändiga förändringar i såväl boskapsskötsel som åkerbruk; och på ändamålsenligare sätt, än genom de inre kommunikationsanstalternas förbättring, lärer detta svårligen kunna ske. Aftonbladet instämmer i hufvudsaken med dessa reservationer, klandrande statsutskottet derföre att det hållit sig uteslutande till principerna, hvilket kallas att sväfva i theoriernas luftiga rymd, utan fotfäste i verkliga förhållanden, i stället för att utskottet, enligt A.B:s mening, borde hafva gripit verket an och fattat sådana beslut, hvilka leda till bestämda resultater. Anledningen till ett sådant förfarande å utskottets sida, som nu inträffat, anser A.B. ligga i splittringen af de olika intressen, som emot hvarandra kämpa för den ena eller andra af de ifrågaställda hufvudjernbanorna till Götheborg eller till Skåne. Om vi, på nyss anförda grunder, ej kunnat annat finna, än att utskottet rätt förfarit, då det föreslagit, dels att stambanorna böra utföras af staten eller ock under villkor sådana att staten när som helst kan inlösa dem, dels att ett system bör vara uppgjordt, innan man bestämmer sig för hvilken del af detta uppgjorda jernvägssystem först bör bringas till verkställighet, så synes oss likväl den anmärkningen icke obefogad, att utskottet uppskjutit sakens realiserande till en alltför aflägsen framtid. Det förefaller oss nemligen, att utskottet under den långa riksdagens lopp hade kunnat sjelf uppgöra ett sådant system, hvarå det nu öfverlåtit till reg:n att till nästa riksdag, således först efter 2 år, algifva proposition, alldenstund de talrika förberedande undersökningar, som redan blifvit gjorda i de flesta delar af landet, borde varit en tillräcklig ledning för samma systems uppgörande. Sedan detta skett, borde utskottet äfven lätteligen hafva kunnat besluta sig för hvilken del i systemet, d. ä. hvilken af de föreslagna stamlinierna först skulle företagas till utförande. Det är, i sednare fallet, företrädesvis tvenne linier, som påkalla uppmärksamhet, nemligen linien mellan Jönköping, genom Småland och Skåne, till Malmö, med bibanor till Ystad och Helsingborg, samt linien mellan Stockholm och Götheborg, med bibanor till Kristinehamn, Mariestad, Borås och Jönköping, m. m. Det torde med anledning häraf tillåtas oss yttra en mening, som åtminstone torde äga värdet att vara opartisk. Alltifrån den tid jernvägsfrågan begynnte med allvar agiteras, syntes det oss innebära ett förbiseende af allmänt rål, då man ställde Stockholms-Götheborgs-linien i fårsta rummet. Utan att förbise denna banas vigt, var det oss klart, att jernvägen ifrån Jönkö— —— — EF——AA

21 september 1854, sida 1

Thumbnail