Stettin 4 s. å 4 s. 6 d.; och från Königsberg 6 s., samt lin till 60 s. Timmerfragterna, ehuru lägre, äro dock ej aldeles så nedtryckta — t. ex. från Danzig å 28 s., och från Memel å 29 s. till östra kusten. Fragterna från Götheborg ha fallit till 40 s. å 45 s. för plankor; från Svartvik, Sundsvall c. äro de fasta å 5 och 5 g. Saltfragter till Östersjön äro lägre; 32 s. är nu det högsta från Torreveija till Memel, och 22 s. från S:t Ybes, samt 24 s. från S:t Ybes till Königsberg. Amerikanska timmerfragterna äro fasta, med snararare mera efterfrågan de sednaste få dagarne. Hufvudfragterna för närvarande äro följande: Från Quebec till östra kusten 56 s., till Hull eller Grimsby 55 s., till engelska kanalen 55 s., och till vestra kusten af Storbritannien eller östra kusten af Irland 52 s. 6 d. Från Richibucto, Miramichi c. hafva vi höjt fragterna till London till 7 10 s., och till vestra kusten af Storbritannien till 7 Å; från St. Johns, St. Andrews c till London 6 15 s., samt från vattenverken vid St. Lorenz-sloden 8 K. Efterfrågan från Newyork är endast obetydlig, och vi notera tröst 4 s. för mjöl och 8 s. för hvete till Storbritannien för ordres, eller 3 s. 6 d. för mjöl och 7 s. för hvete till direkt hamn; från Nev-Orleans 5 sför mjöl, och 10 s. för hvete. Jernfragterne ut äro snarare mera slaua — nemligen 37 s. 6 d. och 5 x till Newyork, 32 s. 6 d. och 5 till New Orleans, och 21 s. å 22 s. till Quebec. Vinfragterna från Oporto har stigit till 40 s.; från Lissabon erhalles 30 s. för vin som barlast, men endast 4 10 s. a 4 12 s. 6 d. för korkträ, eller 6 10 s. för vin till London för fartyg, hvilka gå ut i barlast, och 6 till Leith med last ut. I Brasil fragterna är knappt något att göra; 45 s. och 5 Z för kaffe i säckar är den nominella noteringen för små fartyg, med fritt val för nordliga hamnar 5 s. extra; utåt befragta vi till 47 från Tyne, och 45 s. från Wales till Rio; från Rio Grande äro fragterna fasta till 55 s. för våta hudar. Stor lisligget råder ånyo i West-India-befragtningarna och till högre fragter; vi notera utan svårighet från Trinidad till Storbritannien 75 s., Porto Rico ut och hem 100 s. a 105 Äs., Demerara 75 s. hem eller 105 s. fram och tillbaka, Havana 80 s. hem, eller 95 s. å 100 s. fram och tillbaka. Begärligheten är äfven stor för timmerfartyg från Cayo Frances eller Nuevitas å 84 s. för mahogeny, och från Manzanilla å 85 till 90 s.; från Belize är begärligheten minst, men ännu betalas 85 s., med fritt val för spanska kolonierna 110 s. Enligt de underrättelser, hvilka just nu kommit oss tillhanda från Ostindien, voro fragterna ännu mycket höga; i Calcutta betaltes 6 och i Snanghae 7 a 8 K. Der visar sig dock ingen större håg att befragta; från Madras erbjudes endast 4 E, från Shanghae 4 4 s.; från Moulmain äro frakterna ännu fasta till 5 10 s.