Article Image
verklighet, dess sruktansvärda följder tillhöra framtiden. För en handlande nation såsom vår är det omöjligt att för högt uppskatta vigten af brytningen i våra relationer med andra länder; men af alla intressen är det sjöfartens som mest omedelbart blifvit träffadt, och det torde ursägtas om vi egna en del af vårt utrymme till en betraktelse öfver detta intresses närvarande ställning, och öfver de medel, genom hvilka handeln kan drifvas. — Man får ej mera se den ryska handelsflaggan utom på hemresan. Engelska och franska regeringarne hafva lemnat alla ryska fartyg rådrum till den 10 Maj att lemna deras hamnar, och alla, som seglat till dessa länder före krigsförklaringen, komma ej att oroas; följaktligen kan intet engelskt handelsfartyg gå till rysk hamn, utan till någon annan, der inga hinder äro att befara; då man likväl tar i betraktande, hvilka ofantliga importer vi äro vana att erhålla från Ryssland, så är deras hämmande af högsta vigt, hvilket kan märkas af de stegrade priserna på dessa produkter inom de sednaste få dagarna; ty ehuru de småningom stigit höll dock det fördröjda hoppet om fred — underhållet, som det var, i trotts af öfvertygelsen — marknaderna i schack. Vår regering har, som vi tro visligen, beslutat att bereda handeln all den lättnad, som ett krigstillstånd kan medgifva; och vi anföra ur Hennes Majestäts förklaring följande vigtiga utdrag: Hon måste vidmakthålla en krigförandes rätt att hindra neutrala fartyg från att bryta en verklig blockad, som med tillräcklig styrka måste anställas emot fiendens fästningar, hamnar och kuster. Men H. M:t skall uppskjuta rättigheten att uppbringa fiendtlig egendom lastad ombord på neutralt fartyg, så vidt den ej är krigskontraband. Det är icke H. M:ts afsigt att fordra konfiskation af neutral egendom, så framt den icke är krigskontraband, funnen ombord å siendtligt fartyg. Det vill säga, neutral flagga kommer att skydda last hvarest icke blockad äger rum; vi kunna dock svårligen föreställa oss att någon större sträcka af fi endens kuster kommer att lemnas öppen; men i händelse af blockad är det skäl att tro, det vår regering skall meddela licenser för sådana laster, hvilka på ett nöjaktigt sätt kunna bevisas hafva varit engelske undersåtares bona fide-egendom innan kriget förklarades; huru länge någon vestlig makt kan förblifva neutral i en strid, som i sjehva verket föregår emellan Frihet och Barbarism. är en annan fråga, men för närvarande hafva neutrala flaggor större privilegier än man väntade, och köpmännen äro beredda att draga nytta deraf; denna handel är följaktligen inskränkt till neutrala undersåter. Vi nämnde i vår förra skrifvelse att en komparativ panic herrskade i fragterna hemåt; denna har betydligt ökats under de sednaste fjorton dagarna, så att af medelhafsfrakterna de från de flesta hamnarne äro fullkomligt nominella, och från dem alla äro fragterna så osäkra att vi notera dem med den största tvekan. I Odessa befalltes, efter den 28:de i förra eller den 13:de i denna månaden (om datum är man någo! oviss), fartyg hvilka lågo under lastning, att lossa sina intagna laster, men hvad befragtade fartyg beträffar tro vi detta vara af ingen vigt, ty eftersom basen i engelska certepartier alltid är talg och spanmål i proportion, så måste annan last anskaffas eller ock fartyget hållas skadeslöst. Enligt sednaste underrättelserna hade en mängd fartyg blifvit instängda i Donau, till följd af de hinder, som Ryssarne ställde i vägen för dem vid Sulina-banken, men sedan en engelsk ångfregatt fått order att hjelpa dem ut, bör man hoppas att de alla kommit derifrån. Den utomordentliga ställningen i Medelhafshandeln kan endast tillskrifvas de ofantliga frakter, hvilka betalas för stenkol, och hvilka ännu äro i stigande; så göra vi från Tyne till Gibraltar å 26 E, och från Wales 26 s.; från Tyne till Malta å 38 K, och från Wales 37 s., från Tyne till Constantinopel å 54 E, och från Wales 52 s., från Tyne till Alexandria 40 , och från Wales 35 s. Från Alexandria, hvarifrån de förnämsta affärerna blifvit gjorda, erbjudes endast 7 s. för bönor, och köpmännen frukta att denna hamn skall blifva öfverfyld af fartyg, emedan inga produkter kunna erhållas annorstädes. Så hade, enl. de underrättelser som vi sednast emottagit, några få befragtningar blifvit gjorda i Constantin. till 6 s. å 6 s. 6 d, och fartyg afgingo derifrån, för att söka annan employ; det synes verkligen intet tvifvel underkastadt att ju den tanke vi yttrade för någon tid sedan kommer att förverkligas, och många fartyg måste återvända derifrån i barlast. De förnämsta affärerna från detta håll under de sednaste dagarna bafva gjorts från Sicilien, men fragterna hafva hastigt fallit; vi hafva slutat å 34 s., 33 s. och ned till 30 s. för svafvel, men vi kunna nu icke med säkerhet notera mer än 28 s. Från Marseille ha affärerna visat samma karakter, och 29 s. å 30 s. för mjöl äro nu de högsta fragterna; så ytterst ovissa äro andra frag ter från detta håll, att vi endast kunna hänvisa till vår generela lista, men äro ej i stånd att notera något bestämdt. Det visar sig mera begärlighet för engagement af neutrala flaggor från Archangel, och sådana äro nu värda 1 s. 6 d. för hafre. Från Onega erbjuda vi för plankor 7 pr standard. I Den nästan exempellösa nedtryckningen i Medelhafssragterna har till nägon del sträckt sig äfven till dem från Östersjön, och några befragtningar derifrån förekomma knappt. Våra förnämsta affärer på det hållet hafva gjocts från Memel, men vi kunna för närvarande icke notera mer än 5 s. 9 d. för hvete, samt för lin i proportion; från Danzig 4 s. 6 d. för hvete; från

12 april 1854, sida 2

Thumbnail