fragterna är hämmäd, och köpmännen sörsöka, ehuru för närvarande förgåäfves, att sluta till lägre fragter. Dessa fragter äro så olika, att vi nödgas göra ett öfverslag öfver dem, nemligen från Qvebec till östra kusten 56 s. till London, Hull eller Grimsby 55 s., till engelska kanalen 52 s. 6 d., till Bristol-kanalen 55 s. och till östra kusten af Irland eller vestra kusten af Storbritannien 52 s. 6 d.; från Riehibucto, Miramichi Åc. till London 7 och till vestra kusten 6 10 s.; från St. Johns, St. andrews c. till London, Hull eller Grimsby 6 15 s.; och från vattenverken vid St. Lorenz-sioden 7 10 s. 7 K l5 s. Från Newyork äro affärerna inskränkta, dock göra vi till 4 s. 6 d. för mjöl, och 9 s. för hvete till Storbritannien, hvilka bjudas för ordres, samt till 4 s. för mjöl och 8 s. för hvete till direkt hamn. Likaledes från New-Orleans 5 s. 6 d. per tunna mjöl och 11 s. per q:r hvete. Jernfragterna åt detta håll äro istigande, och vi sluta nu till 40 s. och 5 4 på Newyork, 32 s. 6 d. och 5 på Nev-Orleans eller Mobile åc. Oporto-vinfragterna äro fastare till 35 s. per ton, likaså Lissabon till 30 s. för vin och 5 Å 10 s. för korkträ till London, eller 7 till uthamnar. Brasilfrakterna äro flaua, utan förändring, d. v. s. 45 s. och 5 för kaffe i säckar, med fritt val i hvarje fall för nordliga hamnar till 5 s. extra. Från Rio Grande är fragten fast till 55 s. för våta hudar, med salt ut från Lissabon till 47 s. 6 d. West-India-handeln är mindre liflig, dock ha goda affärer blifvit gjorda, hvarvid hufvudsakligen från Trinidad å 70 s. till Storbritannien; Porto Rio 72 s. 6 d. eller ut och hem 95 s.; Domerora 70 s., eller ut och hem 100 s. a 102 s. 6 d.; Havana för små passande fartyg hafva vi lätt gjort till 75 s. eller ut och hem 95 s.: Trinidad de Cuba ut och hem 110 s. Från norra sidan af Cuba, d. v. s. Cayo Frances eller Nuevitas hafva vi behof af fragtsökande till 80 s. å 84 s. för sorterad mahogny-last, hvilket är en utomordentligt god fragt. Från Manzanella notera vi något mera eller 85 s., och från Belize 85 s. med fritt val för spanska kolonierna 105 s. å 110 s. Fragterna till Australien bibehålla sig fasta, ty 80s. till 90 s. äro de gällande noteringarne till bäde Melbourne och Sidney; fartyg för förtöjningsplatsen äro begärliga, och 6 10 s. erbjudas för fartyg af bättre klass. Stenkolsfragterna för export till vester äro något bättre. De förnämsta importaffärerna göras ifrån Madras Kc. till 4 E, Manilla till 4 4 s., Shanghae till 4 Å 4 e. Fragisökande från Moulmain äro mycket begärI liga till 5 Å 10 s.