tande och korrigering; om journals-hållande, koppling, landkännings-seglingen, strömsättnings-beräkningen, o. s. V.. äro i allmänhet så lätt inhemtade, under idkandet af sjöfart, och så nödvändige, att ingen lärer åtaga sig och ännu mindre erhålla befäl öfver ett större fartyg, om han ej derom eger den kunskap,, utan hvilken ingen skeppsförare kan vänta förtroende, hvarken af redare eller besättning. Likaså är det med höjdmätningen och iakttagelserna angående kompassens variation; så att de som vilja besegla de större farvattnen, numera, säkert ej utsätta sig för bristande kännedom häri. Man bar derjemte så god ledning af förbättrade tabeller, och snart sagdt hvarje år utgifvas handböcker och uppfinnas nya lättare methoder, hvilka i synnerhet i England ständigt bearbetas, så att ingenting är i den delen att befara. Vår underdåniga anhållan är derföre, att så vida Eders Kgl. Maj:t icke skulle nådigt anse sig kunna medgifva en full befrielse för skeppare och styrmän, som föra kust-allmogens handelsfartyg till de här ofvan bemälte Nordsjökustländer, de åtminstone endast måtte åläggas prof på praktisk kännedom i här ofvanberörde delar af navigationen; samt att dessa prof endast mätte behöfva bestyrkas medelst bevis af två välkända skeppare eller styrmän, som tagit skeppareeller styrmans-examen. Vi våga underdånigst utbedja oss Eders Kgl. Maj:ts synnerliga, nådiga uppmärksamhet till denna sak. På den beror till stor del, huruvida svenska sjöfarter skall gå en bättre och mera lönande framtid till mötes, och vi våga i djupaste underdånighet försäkra om den undersätliga vördnad och trohet, hvarmed vi fram. härde, c. Undertecknadt af: Olaus Eriksson. Tobias Lind. Johannes Nilsson Erik Christensson. Lars Rasmusson och Olaus Börjesson.