Article Image
från ett handelshus i Hull, hvari det yttras, att sraktgods på S:t Petersburg af den art, som med fördel kunde begagna detta transportmedel, finnes i tillråcklig mångd för att lasta flera sådana fartyg i veckan, hvaremot de ifrågavarande fartygen, med beråkning af 14 dagars resa, skulle komma att afgå från hvardera stållet blott en gång i veckan. Med afseende på denna omståndighet och det allmånt nyttiga af ett sådant företag, den beståmda fraktförtjenst som deraf skulle uppstå och det åndamålsenliga i planen att få en ökad förbindelse mellan Sverige och dess båda maritima grannlånder, hafva vi ansett 085 böra såsta uppmärksamheten derpå. att teckning för det återstående aktiebeloppet kan ske hos notarius publicus hår i staden, herr J ubigne, som lIemvål är försedd med alla för åndamålet nödiga upplysningar och kostnadssörslag, samt att då 9 mån. erfordras får de första tvånne fartygens fårdigbyggande sedan bestålning skett, det vore skål, att de som sinna sig hugade till deltagande deri, begagna tillfållet dertill ju förr dess hellre. I afseende på utsigterna för sakens framgång anse vi oss på dertill gifven anledning böra nämna, att med beråkning af endast half last hela seglationstiden igenom, skulle nettoprovenyen blifva 19 proeent; men det finnes intet skål, hvarföre ej dessa fartvg för de flesta tillfållen skulle lika vål som de Mmurzrande kanalsartygen kunna påråkna vida mera. (A. BI.)

5 december 1851, sida 2

Thumbnail