Article Image
Om en transito-ångbåtsfart mellan IIull och S:t Petersburg genom Götha kanal. Redan för en långre tid sedan publicerades, såsom allmånheten torde erinra sig, en inbjudning till deltagande i ett aktiebolag får byggande af fyra ångfartyg, åmnade att föra varor mellan Hull och S:t Petersburg öfver Götheborg och genom Götha kanal. Dessa fartyg skulle hvardera blifva af 100 låsters drågisghet, med sängrum för kn passagerare, lastrum för 96 tons samt machiner får 70 håstkrafter. Hela kostnaden för de 4 fartygen skulle, enligt inhemtade uppgifter och anbud på leveransen deraf från Motala verkstad, blifva en half million rdr rgs, hvaruti då omkring 30,000 rdr bko vore inberåknade till förlag för brånsle och aslöningar samt faux frais för de första resorna. Vi hafva icke förut kommit att yttra vår mening om detta företag, innan vi haft tillfålle att se de kalkyler öfver trafiken, hvarpå inbjudningen dertill grundar sig. Men vid granskning af den besparing, som valet af denna transportlinia lemnar å Sundska tullafgifter, hvilka för de flesta kolonialartiklar åro betydligt högre, ofta två å tre gånger mera, ån transitoalgisten genom kanalen, och med beräkning ytterligare af det passagerareantal, som vore att påråkna å sjelfva kanallinien, hvilket årligen våxer, presenterar sig detta företag onekligen såsom ett bland de mest lofvande. Vi hafva också nyligen sett ett bref

5 december 1851, sida 2

Thumbnail