Article Image
från Stockholm till Götheborg: somliga hafva trott det låmpligare att med en jernvåg sammanbinda Fahlun och Gefle än Målaren och Wenern, och några att vågen emellan Jönköping och Ystad vore att föredraga framför båda dessa. Många åter hafva gillat planen att förena Målaren och Wenern, men ogillat den sträckning Rikets Stånder föreskrifvit, några emedan de önskat att den gått norr om den föreslagna eller till Christinehamn, och andra emedan de hellre velat hafva den söder derom, men dervid sinsemellan varit af stridiga tankar om Sjötorp eller Mariestad vore att föredraga. Vi skola efter hvarannan till granskning upptaga dessa olika förslager, hvilka, såsom våra låsare behagade observera, hur mycket de ån skilja sig från Rikets Stånders beslut, likvål ånnu mera åro sinsemellan stridiga och hvarannan motsatta. Innan vi hårom ingå i några detaljer ansa vi oss dock först i allmånhet böra behandla den fråga, som tyvärr ånnu mången gör sig, då han hör att Rikets Stånder beslutat att med en garanti för betydliga penningesummor understödja en större Jernyägsanläggning: Åro jernvågar för vårt land lämpliga och kunn a de med hånseende till dess kuperade beskaffenhet, ofördelaktiga klimatiska förhållanden, glesa befolkning och ringa industri, uti nytta motsvara vårdet af de uppoffringar, som för deras införande åro nåödvåndiga? För att besvara denna fråga år det nådvåndigt att först öfvervåga hvilka fördelar jernvågarne medfört uti de lånder der de blifvit utförda, derefter om någon skilj aktighet uti vårt lands beskaffenhet med andra lånders bår ingifva farhågor att jernvågar hår ej skulle medföra samma nytta som annorstådes eller att deras anlåggning hår skulle vara förenad med alltfördryga kostnader, och slutligen om vi, som åro ett fattigt folk, åfven under förutsättning att jernvågars insörande hår skulle vara åndamålsenligt, kunna åstadkomma de uppoffringar, som derför blifva nådiga. Hvad då först jernvägarnes allmänna fördelar angår, så bestå desamma vid jemförelse med dem som andra kommunikationsmedel före deras införande erbjudit, deruti att de högst betydligt reducerat transporternas kostnad och i ånnu högre grad den får deras utförande förut nådiga tiden. De hafva genom den förra af dessa fördelar, icke blott nedsatt vårdet af nåstan alla varor och derigenom föranledt en större konsumtion samt således åfven en motsvarande tillökning i produktion, hvaraf dels ökade tillfållen till arbetsförtjenst och dels sådana förbättringar i tillverkningsmethoder och besparingar uti administrations-kostnader, m. sl. faux frais, som hafva sin grund uti större tillverkningar, blifvit en följd och hvarigenom varuvården och lefnadskostnader ånnu ytterligare förminskats, utan de hafva också gjort varutransporter möjliga, som förut alldeles icke voro det och derigenom möjliggjort sörarbetningen af råvaror, som tillförene ågde alldeles intet vårde, samt på detta sått icke blott ytterligare gifvit ökade tillfållen till arbetsförtjenst och ymnigare tillgång på alla lefnadsförnödenheter, utan också högst betydligt ökat egendomsvårdena, samt sålunda på flerfaldigt sått förhöjt nationalsörmögenheten. Genom den sednare åter af de fördelar, som af jernvågarne åstadkommits, eller tidsbesparingen hafva de, betråffande varutransporter, i och med detsamma som de minskat den för varornas transporterande nådiga tiden, åfven minskat den hvarje transport medföljande risken af varornas förlust eller försåmring derunder, samt genom den af låttheten att hastigt från en ort till en annan kunna erhålla alla varor uppkommande minskning uti behofvet att deraf hålla större lager, förminskat magasinerings och förvaringskostnader, samt såvål genom den ena som den andra af dessa fördelar betydligt nedsatt ränteförluster och assuransafgifter. Men en vida större revolution uti förutvarande förhållanden hafva jern— — —

31 oktober 1851, sida 2

Thumbnail