Article Image
om banan blefve dragen till Mariestad, i stället för till Hult, derigenom skulle beredas icke allenast ett större och allmånnare gagn, utan jemvål en högst betydlig tillökning uti rörelsen på densamma och följaktligen åfven uti inkomsterna. Dessa skulle säkerligen i detta fall blifva de största, som en anlåggning i den syftning, hvarom nu år fråga, under nårvarande förhållanden kan påråkna, och således statens bidrag betydligen förminskats emot hvad, efter den uppgjorda planen att leda banan till Hult, blefve af nåden. Det skulle ock då snart visa sig, hvad en dylik anläggning kan verka för industriens och rörelsens utveckling inom landet, samt forisåttningen på en naturlig våg och till allas belåtenhet framkallas och då åfven lått åstadkommas, hvaremot det år mycken anledning att befara, att, om vågen endast drages afsides till det enstaka Hult, förhållandet blefve motsatsen och det första försöket komme att verka afskråckande, i stållet för uppmuntrande. En utvåg att, utan någon våsendtlig rubbning uti uppg gjorda kostnadsberåkningar, bereda tillgång för den utstråckning som nu i underdånighet framstållda plan skulle medföra, torde måhånda finnas, om vågen ifrån Örebro åt Stockholmssidan för nårvarande endast drages till Arboga, i stället för till Köping, emellan hvilka båda städer afsståndet år en och tre fjerdedels mi!, hvarmed banan på den sidan blesve förkortad. Man hade likvål i detla fall, nåstan lika lätt och skyndsam sjökommunikation med Stockholm, och denna led år åfven den, som för nårvarande mest begagnas enår en betydlig rörelse ifrån Bergslsgen nu ledes öfver Arboga. Men om en dylik åndring af planen icke anses låmplig, återstår att tillse huruvida det icke skulle kunna vara möjligt att, genom någon förenkling uti anläggningen och nedsåttning uti de beråknade kostnaderna, inom den redan beståmda maximisumman finna tillgång till en sådan utsträckning af företaget, som nu blifvit af mig i underdånighet föreslagen. Något omdöme i detta afseende år jag visserligen icke i tillfålle att lemna; men om planen skulle vara uppgjord med beråkning af den fullåndning i alla hånseenden, som iakttages vid dylika anlåggningar i andra lånder, synes det dock med skål kunna ifrågasåttas, huruvida icke, med hånsigt till den ringare rörelse, som, såkerligen under en lång tid, uti vårt land måste beräknas, vida förmånligare och ändamålsenligare vore, att till en början vidtaga alla de inskränkningar uti sjelfva banans anlåggning samt antal och beskafsenhet af stationer, lokomotiver och transportvagnar m. m., som, utan olågenhet för framtiden, möjligen kunna åstadkommas, för att deremot bereda den ifrågastållda större utstråckningen af banan och deraf hårflytande vidsträcktare rörelse, helst, i håndelse det sedermera visar sig att trafiken, som man bår hoppas, så ökas, att ytterligare transportmedel och stationer erfordras, uppenbart år, att en sådan, af redan konstateradt behof påkallad utvidgning lått år åstadkommen, då medlen dertill kunna hemtas ifrån de tillgångar rörelsen lemnar. Om Eders Kongl. Maj:t i nåder skulle finna hvad jag nui underdånighet yttrat, förtjent af någon uppmårksamhet, vågar jag underdånigst hemstålla huruvida E. K. M., innan frågan om faststållelse af den redan uppgjorda och till grund för Rikets Stånders beslut lagda planen förekommer, skulle i nåder finna skåligt att låta dess låmplighet blifva föremål för granskning af sakkunniga personer och att de af mig nu i korthet anförda omståndigheter dervid jemvål måtte få komma i betraktande, till det afseende de måjligen förtjena, och hvarvid tillfålle då gifves, att åstadkomma den nårmare utveckling, som må af behofvet påkallas. Om ock något mindre uppehåll skulle deraf föranledas, vinnes likvål, att frågan blir fullståndigt utredd, och en sådan åtgård torde vara både påkallad och rättvised af den för hela riket stora vigt, som ligger derpå, att den första större jernvågsanlåggningen ordnas på ett sått, som bereder det möjligen största allmånna gagn och således motsvarar de betydliga uppoffringar, som nationen, genom dess ombud, för det stora ån2 Ol a MM A

28 oktober 1851, sida 2

Thumbnail