en jernväg, som skall gå tvers öfver Jutland; vidare en jernväg på Seland från Korsöer till Helsingör, samt ytterligare en jernvåg från stad vid Sundet i Skåne (förmodligen Helsingborg), och som skall fortgå genom Sverige till Christiania i Norrige. Angående den svenska jernbanan lårer beråknas, att som i Sverige icke saker af särdeles stora tyngder söras, banan således kan vara i likhet med de amerikanska af jemnförelsevis mindre solidt byggnadssått och mindre grofva jernskenor erfordras, att den erforderliga jorden kan erhållas mot en ringa penning; och att jernvägen lårer beråknas kunna anlåggas för omkring 1000 pund sterling för hvarje engelsk mil, (eller omkring 72,000 å 73,000 rdr bko för svensk mil). Dessutom skola flera grenar komma att löpa in i det inre af Sverige. Föranstaltande om bolag, för att deltaga i detta företag, lårer icke erfordras, 43 acta redan lårer vara bildat ock medlen för denna vidstråckta anlåggning lårer kunna påråknas, når så erfordras. Sålunda skulle Christiania, Götheborg, Köpenhamn och alla mellanliggande smårre ståder och orter sammanbindas medelst denna jernbana, för att från Hjerting på vestra kusten af Slesvig medelst ångfartyg stå i kommunikation med Lowestoff, den nårmaste plats på engelska kusten med hvilken norden sjöledes kan förenas, och derifrån utgrena sig öfver hela England. I Slesvig och Jutland lårer inga vågar gå tversigenom landet utan alla endast långs utefter kusterna, och sålunda skall jernbanan åfven sammanbinda dessa. Så långt om engelsmannens beråttelse. Att förenämnde förslag icke lårer bestå af endast tomma ord, utan äfven i verkligheten vara påtänkt, styrkes af med sista post srån Köpenhamn med tidningar af den 13 Augusti ankomna underrättelse, deri omförmåles att föregående Måndag den 11 Augusti hade till Danmarks hufvudstad ankommit den bekante civilingenioren Robert Stephensen, och entreprenörerna för ett ansedt engelskt jernbansållskap, herrar Peto, Ricardo och Brassy för att afhandla med regeringen om villkoren för anlåggning af en jernbana genom hela Danmark, eller råttare om en fortsåttning af den Roeskilde-Korsöerska jernbanan. hvars fulländande det Selåndska jernbanesållskapet söker realisera. Såvidt man erfarit, år planen, för anlåggningen af jernvågen genom Jutland-Slesvig. Den kongl. kommissionen, som för plan till jernvägsanläggning berest vestkusten, har förklarat sig för Hjerting på Jutland, eller Strandby, som ligger några mil söder om Hjerting, som den punkt, der en hamn och andra inråttningar båst kunna anläggas för att dana en fast plats för ångfartyg och andra fartygs fart på England. Hånfrån skall det anläggas en jernbana öfver Ribe till Appenrade i Slesvig. Från sistnåmnde stad skulle ångare fårdas söder om Fyen, rakt till Korsöer, och till denna stad fortsåttes tillika Roeskildska jernbanan från Köpenhamn. Det kunde tyckas båttre, att fortsåtta jernvågen genom Fyen, men då måste varor och resande två gånger till inoch utskeppas, och dessutom kråfver denna våg större anlåggningskapital, då Fyen år 10 danska mil bred. 2— ———