Jemnförelse emellan de förnämsta handelsstäder i verfaden. med hänseende till deras utrikes sjöfart under tvenne olika tidpunkter, och med angifvande af densammas större eller mindre tillvext i hvarje stad, under den omhandlade perioden. l I ö Ankomne sartyg I Ankomne fartyg 5 l tens Å I I so HI ende til agande. I Antal. drägtighet. I Antal. drägtighet. sdräisäsbeien ö LOndorn.... 1831 5.691 1,050,647 tons 1847 9,3701,918,96 tons 826 s 5.14 Liverpooo. 2,840 588,965 1844 3,387 1,114.14889.2, 6,8 Marsetlle... 1829 1.434 202.230 tonn. 1847 6.214 l,050.274 tonn. 431.1 24,1 konstanunopel. lS34 1.811 226,678 1819 6.294 193.324 219.9 16.6 Nev-YvOt... 1832 15808 542.100 tons 1813 .957 600.000 toas 10.6 0,9 ) llavre. 1828 1,074 213, 700 tona. 1847 2.437 518, 134 tonn. 142.2 1,5 bremen. 1832 1.116 152.000 9022 3.419 476.580 tons 213,5 14,2 ; llAamburr — 18825 2.432 219,000 0. 4,178 421,360 92,5 4.2 llavann. 18399 — 237,801 , 1844 — 334,000 , 40,4 8,.0 , Danzigg. 1836 396 58,402 1847 1.661 359,018 207,3 18,8, lAntwerpen ...... 1836 1,159 170.88882. 1,922 325,283 90,6 8,2 , Kalkutta...... 1820—21 261 104,932 1845—46 1,179 320,054 , 305,0 , 8,2 — Nen-Ortleans.. i820 353,061 . 1844 9011 291.309 . 34,7 2,4 IR:o Ianeiro.... 1834 583 131.479 Ö 1846 931 279.210 . 112,3 , 935 Cronstadt... 1830 1,423 240,588 , 1849 1.611 273,870 , 13.8 — 0,7 a Triees..... 1827 110 146,300 Tonnen 1847 I.,256 238,6590 Tonnen 63.1 31142 Batavini.. 1828 910 126.556 I 1838 1.591 233,.555 1845 , 8, Åmsterdam... 1830 1.996 213,572 tons 1848 1.965 210.255 1von — Lissabon. . . ..... 1835 1. 136 161.900 1842 11874 197:231 218 3.12 Genununun... 1822 1,685 164,755 1838 1,468 165,286 30 0.— Aleranäria 1810 1.219 144.41 1848 1.485 163.350 1130 16 hordeaunn ... 1828 5 34.952, 15847 1.039 148,155 156.5 8.:2 Götheborg ....... 1830 285 42,940 1845 971 145,650 239,1 15.8 kKöpenhamn..... 1826—37 1,276 36,672 1828 144.090 . 49.0 , 3.bv Liäbeck. . . . 1833 832 72.663 1849 918 106.152 46.0 2. Stettin ......... 1832 906 138.030 17276 207.132, 50.0 2.9 Ordnade efter sjöfartens relativa tilltagande framtråda ofvannåmnde ståder i följande ordning: Marseille, Danzig, Konstantinopel, Götheborg, Bremen, Rio Janeiro, Antwerpen, Kalkutta o. 8. v. ; . jomförelsen år för Gåtheborgs samhålle glädjande och — uppmuntrande. upptagne städer, hvilka, såsom t. ex. Nen-York och Nev-Orleans m. sl. allmänneligen anses utmärka sig framför mångden af andra städer genom en blomstrande handel och sjöfart, icke i sistnåmnde hånseende gjort större framsteg, ån de hår synliga, få vi erinra, att vi hår endast sysselsatt oss med den utländska sjöfarten, och att det i de nordamerikanska ståderna år den inrikes seglationen som mest florerar. För att visa, det rangordningen emellan de sårskilda handelsståderna blifver något olika, då man tager deras totala skeppsfart i betraktande, vilja vi hår anmärka, att denna tilltagit: i Neworleans från 1832 till 1840 med 14,6 2 årligen. i Marseille . 1831 . 1845 , 7,0 i Newyork . 1793 . 1845 5,3 i London 1833 . 1844 3,9 i Liverpool 1834 5, I844 ), 32 5, — — N AAAUUC 42 PA 2 AA ndara. ) Då det utan tvifvel skall förekomma mången öfverraskande att finna, det vissa af de i denna tablå