Article Image
och Holländare m. sl., skulle erhålla den osantliga fördelen af fri seglation genom Öresund och Bålterne på de fåtaliga och jemförelsevis sattiga nationernas bekostnad, som innehafva stränderne af detta haf, då fördelarne af lindrigare varupriser och en lisligare skeppsfart naturligtvis icke i och för sig äro större för dessa stater, ån de öfriga, utan endast i den mån åro för hvarje nation af större värde, som dess deltagande i sjöfarten på Östersjön år af större betydenhet? — Af alldeles enahanda skål skulle ju Medelhafsstaterne bordt befria verldens öfriga handlande nationer från Barbareskernes ofog i detta haf! men har någon förnustig menniska ifrågasatt något dylikt? Dessa nationer hafva nödgats se till, på hvad sått de kunnat, att srigöra sig från nämnde olågenheter, och lika litet som Italienare och Fransmån m. fl. gjort sig några bekymmer för betryggandet af vår och andra nationers sjöfart i Medelhafvet, låra Svenskar och Ryssar m. fl. vara nog dåraktiga att åtaga sig några uppoffringar derföre att andra nationer tillåfventyrs kunde finna någon svårighet vid att kontrollera sina handelsfartygs reseturer och på sådant sått förskassa sig ersättning för tullens aflåsning. Dessa omsorger må gerna blifva deras ensak. Svårigheterne dervid torde, vid nårmare påseende, icke vara sårdeles betydande, ännu mindre oöfvervinnerliga. Men hvad som för Sverige vore oöfverrinnerligt och tillika en dårskap vore, om denna makt ätoge sig att deltaga i det af Fxdrelandet, såsom det enda, betecknade aslösningssättet — att Östersjöländerne skulle allena öfvertaga hela godtgörelsesumman, och Sverige deruti deltaga med omkring 25 procent —; ty låtom oss för ett Ögonblick se till hvad detta har att betyda. Om vi då såsom norm antaga hr Schwans beräkning af löseskillingssumman för Sverige, 2,933,333 rdr bko, hvilken från Dansk synpunkt såkerligen icke skall synas för hög, så skulle, om vi vidare såsom normalår antaga 1847, då ånnu allmån fred herrskade, och Öresund passerades af 21,525 fartyg af alla nationer, hvaribland 2,087 Svenska fartyg, hela lösesumman för denna seglation stiga till 30,253,949 rdr, hvaraf Sveriges andel, efter hr Scherers och Fsedrelandets beråkning, upptagen till 25 procent, blefve icke mindre ån 7,563,487 rdr bko. Men skulle Sverige kunna och vilja underkasta sig något dylikt? Vi skulle tro, att det nårvarande förhållandet då vore att föredraga, helst detta möjligen kunde finna sin gråns på annat sått. (Forsåttn.)

16 maj 1851, sida 2

Thumbnail