Article Image
tyckt, hvilket sistnåmnda förhållande vi kunna vitsorda såsom sannt, emedan vi åfven hos dem, hvilkas intressen möjligen kunde antagas ligsa åt annat häll, funnit lisliga sympa thier för förslaget. Derefter går insåndaren att anföra ytterligare skål för den föreslagna föråndringen. På den tid — såger han — då det större victualie-torget samt fiskkajen voro belågna midt uti staden, spredo sig handeln och rörelsen ungefår lika åt alla stadens delar och förorsakade en jemnare fördelning bland alla dem som deraf kunde skörda någon fördel; nu deromot år all rörelse hånvisad till de yttre sidorna af södra och sydöstra delarne af staden, hvarigenom en hel stadsdel blifvit nåstan lottlås af alla de fördelar som vanligen tillhåra en större handelsstad. — Ju mindre rörelsen år fördelad, och ju fårre af dess vinst blifva delaktiga, desto mera minskas antalet af industri-idkande, hvaraf den naturliga söljden blir: minskade skatter till staten och staden. Genom realiserandet af nu ifrågavarande plan, kan, förhållandet återigen så regleras, att en råttrisare fördelning af rörelsen må kunna bereda en mera allmånt spridd fördel af dess välgörande verkningar, så att, om vi antaga. det t. ex.: hundrade industri-idkande, mera ån nu, deraf blefve delaktige, vore att påråkna en förhöjning i bevillning efter 2:dra Art. af minst 2,000 rdr bko, uti sammanskott af ungefår 1000 rdr och till sattigsörsörjningen af minst lika mycket, utan att råkna den tillökning som i öfrigt vore att i beskattningsvåg vänta. Dessutom bör ej heller förbises att, då fråga varit om ökade afgifter i och för stadens förbåttring och örskönins, har Nordstadens bebyggare, likaväl som den öfriga stadens innevänare, både varit ihägkomna och äfven icke undandragit sig de taxeringar som ifrägakommit till gaslysning, gatuoch kajlåggning m. m., äfvensom de så deltaga uti asgiften till Fattigsörsörjningen samt öfrige skatter och onera, som ioch får samhållets bestånd åro erforderliga. — Det år vål då både billigt och råttvist att de få tillgodonjuta någon andel uti de fördelar, orten och lokalen erbjuda. Ins. år åfven förvissad om, att frågan skulle med stor pluralitet bifallas, om den utstålldes till asgörande vid allmån rädstuga; åfvensom man torde så anta, det vederbörande auktoriteter, vid närmare estersinnande, skulle med glädje begagna tillfället att bidraga till förkofran af allmdn valmåga och trefnad, ökade inkomster för staten och staden, samt beqvämlighet för industrien och de trafikerande! Såsom ytterligare bevis för att hamnen och skeppsbron åro otillräckliga får den rörelse som nu der råder, samt att synnerligast ångfartygen dervid åro till hinders, må anföras, utom hvad som förut år kåndt, att åtskilliga personer, som fårdats till eller ifrån ångfartygen, under passagen på den af diverse effekter och ståndig transport besvårade alltför knappa trådbron, blifvit obli erade att, så der inpromtu, göra ett besök uti Neptuns rike. — På morgonen d. I Maj störtade ett äkdon med håst och man och allt helt oförtånkt ner uti djupet, dervid visserligen mannen bergades, men håsten omkom, hvarjemte det ånnu år okåndt huruvida medhafde effekter skaatsd eller förlorats, samt, hvad som synnerligast visar hamnens olåmplighet och otillråcklighet, år att esomoftast ångfartygen vid inoch utgående ståta emot eller komma på grund, säsom händelsen var den I:ste d:s med ångsartyget Westergöthland. — Likaledes en sak af vigt att fåsta allmänna uppmårksamheten uppå, år den eldfara som möjligen kan vara att befara uti en hamn med knappt utrymme, fullt upptaget af den mängd, fartyg, som hår städse under seglationstiden sörefinnas, och som representera ett högst betydligt vårdebelopp, såvål med hånseende till fartygens enskilda vårde, som den egendom uti dem inrymmes. — För den håndelse förlust genom eldsvåda skulle drabba — hvar fås ersåttning derför? — Fartyg och last må möjligen varit assurerade för sjöskada, men gåller det åfven i hamn och för eldfara? — Så den första insåndaren. Den andre insåndaren, hvilken tyckes ogilla förslaget, yttrar sig helt kort och peremptoriskt: Insändarne af de i Handelsoch Sjåfartg

5 maj 1851, sida 2

Thumbnail