CWDem.e tr mi. a denna veklighet, uti hvilken man låter qvinnan tlilbringa sitt lif, och af dessa chinesiska studier som af dem öfvas, år en ytterlig kånslighet, en obehörig nyfikenhet, som Iemnar deras själ åt mödosamma agitationer för allt som nårmar sig dem. Qvinnorna, på det såttet uppfostrade, förstå att gifva åt tingen sina riktiga proportioner eller sina relativa vården. Håftiga sympathier utan orsak eftertrådas utan anledning af sina motsatser; i allt vet qvinnan ej att iakttaga måttan. I stållet för en solid spis, såger Fänelon, hvilken man ej nog ofta kanscitera,-vänder dera snyfikenhet sig omkring toma och farliga söremål. Och hvad blifver vål enigheten inom familjerna, anförtrodd åt sådana sinnen? Hvarifrån skall hustrum, mannens båsta vån, få förmåga att göra hemmet älskadt af honom, hvars lynne genom de dagliga beröringarne med verlden ofta retas och förbittras? Hvarföre och af hvilket intresse låter man ej i qvinnans uppfostran ingå undervisning om de gamles och våra samtidas vishet, hvarföre lårer man dem ej undergifvenhet i förening med upplysning om allt det onda och goda som befinnes i alla menskliga ting och förhållanden, och framför allt hvarför såger man dem ej det verkliga skålet för de pligter man pålågger dem? Ni skall i alla fall ej förmå hindra dem att på ett eller annat sått tillfredsstålla deras nyfikenhets obeståmda begårelser. Hela frågan år då att veta om de i litteraturen skola söka en barnslig sysselsåttning eller en sund sjålaspis och slutligen om de från konsternas idkande och naturens betraktande skola hämta en kånsla får det stora och för det sköna. Och huru år det möjligt att vi ej upptåcka att det år den okunnighet, full af tillgjordhet, hvaruti ni önskar att hålla qvinnan, som oundvikligt leder till denna afsmak för det husliga, hvilken kastar mannen i förstråelser utom hemmet och oftast medför oordning och familjens ruin? Hvilken uppmuntran till ett arbetsamt lif viljen J att mannen skall finna i samtal med en hustru af ett ouppodladt förstånd, men med ett frivolt hjerta, som antingen låtjas eller blott sysselsåtter sig med dessa halftalanger, genom hvilka hon i sållskapslifvet skårdar ett löjligt bifall. Hvilket behag skall mannen väl kunna håmta från umgånge med en person, hvars sqvallersjuka nårer sig med tillfålliga bitar från det hvardagliga lifvet, eller om hon ambitionerar namnet af en verklig qvinna, genom sin förlågenhet och okunnighet i den husliga disciplinen! Sannerligen år den mannen redan att betrakta lycklig, som ej på tröskeln till sitt hus måtes af dessa obehag och tra kasserier som ofta ej ens lemna honom vid de åktenskapliga omsamningarna! O vishet, beräkningar, egoism och stolthet hos det manliga könets despotism! Man förundrar sig öfver att ni tillfredsstålla honom och att ni ånnu ej hunnit bringa honom till att begripa och för sin egen fördel förstå en regim mera enlig med naturen, vara vårdig menniskoslågtet eller, för att tala med en apostels ord, att begripa -att likasom qvinnan blifvit skapad af mannen, så födes mannen af qvinnan, och allt kommer från Gud.A mm —