—hT — ———— Sjöfartsunderrättelser. Marstrand den 22 Mars. Den 18 dennes in. kom hit skeppet Nidelven, kapt. Holst från Holme. strand, för att här intaga en last norskt timmer, som förut tillhört strandade koffen Johanna. Den 21 inkom: Skonaren Reria, kapt. Spencer för ordres. om Christiansund den 1 Mars. Vi hafva hårstådes fortfarande stormigt våder. Skonerten ÅCarl Gustaf, Jönsson, hemma i Malmö på resa från Trondhjem till Bordeaux med trävaror, har den 26 Februari inkommit hit med låcka och bråckt stormast ech måste lossa; fartyget hade dessutom lidit annan skada och kommer att reparera efter skedd lossning. Londom den 6 Mars. (Af herrar Goodliffe Smart). Vi beklaga rått mycket att böra tillkännagifva en ovanlig stillbet i fraktmarknaden och att frakterna i många fall declinerat hvartill otvifvelaktigt trögheten i spanmålshandeln i betydlig mån bidragit, i förening med ankomsten af en oerhörd mångd spanmålsfartyg från Medelhafvet; ty under de sednaste 14 dagarne hafva icke mindre ån 250 fartyg rapporterats från Queenstown eller Falmouth, och då större eller åtminstone en stor del af dessa inom kort åter komma i fraktmarknaden gå befraktare i allmänhet med stor försigtighet tillväga. Beträssande spanmålsaffårerna på Östersjön, så har hittills jemförelsevis endast obetydligt gjorts och utan ögonblicklig utsigt till förbåttring, då det för nårvarande mindre år fråga om fraktbeståmmelsen ån total brist på ordres. visserligen hafva vi från Memel slutat mera ån från andra hamnar, men frakterna hafva gått ned till 3 s. 6 d. å 3 s. 3 d. och det år svårt för ögonblicket obtinera öfver 3 s. för små fartyg af första klassen. För sartyg att lasta tråvaror kafva vi en ganska god efterfrågan såvål från Danzig som Memel till 15 s., medan våra beråttelser från båda dessa hamnar förtålja 15 s.3 d. å 15 s. 6 d. såsom de sednast beviljade noteringar. Befraktningar från Danska öarne åro inskränkta och frakterna, med få undantag, nominella. vi hafva emellertid villigt betingat 1 s. 9 d. från Aggerkanalen och 2 s. pr r Hafre från Svenska hamnar, fastån! numera endast 1 s. 9 d. från det förra stållet och 2 s. från de sednare skulle kunna obtineras. Att befrakta fartyg för hafrelastniog från Archangel visar sig ingen synnerlig benågenhet, och till 3 s. 6 d. pr Qr förekomma endast högst obetydliga fraktslut, hvaremot frakterna för plankor hålla sig något båttre till 70 s. å 72 s. 6 d. för Englands östra kust. Ända till för några dagar sedan hafva vi ingen svårighet funnit att engagera fartyg af 250 till 400 tons fr. Odessa och Azov till 47 s. 6 d. a 55 s. pr ton; emedlertid äro dylika ordres sällsynta sastän vi icke hafva slutat till lägre frakter; från Galatz har 9 s. 6 d. varit den löpande frakten pr Qr. fastän vi befara att densamma ej längre kan bibehållas efter marknadens närvarande utseende. Alexandria-frakter hafva, enligt notiser derifrån förbättrats och innehafvare i några fall betingat 6 s. 3 d. pr Qr. bönor förpassande sartyg; från Smyrna med försegling till östra kusten af Archipilagen hafva i ett par fall betingat 7 s. 3 d. och från Gallipalo för olja 42 6. 6 d Dessa äro de hufvudsakligaste fraktslut från nåmnde trakter och med undantag af svafvel från Sicilien till 21 s. pr ton till direkta hamnar eller 22 s. för ordres, äro affärerna från de lägre Medelhafshamnarne ytterst inskränkta. Från franska och spanska hamnar har man slutat till lägre frakter. Från Bayonne bafva vi upptagit små fartyg för 3 s. 3 d. till vestra kusten af England och östra kusten af Irland; likväl kan man för närvarande icke uppnå mer än 3 s. 3 d. å 3 s. 6 d. till direkta hamnar med 3 d. förbättring för anlöpande för ordres; från Bordeaux, Lygon Ec. bjuder man för närvarande icke öfver 2 s. I d. å 3 s. 3. d.; från Oporto betinga vi ännu 25 s. för Eng. fartyg med ringa tillgång. Trävarufrakter från Belize äro fasta till 52 s. 6 d. Till Platafloden betalas 25 s. pr ton salt på utgående och 45 8. pr ton hudar i retur; till Rio Grande, ut, 22 s. 6. d å 25 s. och 37 s. 6 d. i retur. Guanofrakter äro icke alltid att påräkna och från Valparairo noteras endast 3 Å 5 s. å 3 L 7 s. 6 d. pr ton. I de Ostindiska frakterna är det mycket overksamt och såväl i Calcutta som Bombay funnos en mängd fartyg. I Nordamerikanska tråvarubefraktningar kunna vi angifva ganska goda affårer. Till följande noteringar hafva vi slutat och kunna ånnu befrakta, neml. från Queebeck till Englands Östra kust 31 s. å 31 s. 6 d. till Bristolkanalen eller vestra kusten 29 s. a 31 8.; S:t John och de lägre hamnarne till östra kusten af England 77 s. 6 d. a 80 s., somt Bristolkanalen eller vestra kusten 75 a 77 s. 6 d.