Dahlgren, 337 tolfter plankor. Skonerten CELERITAS, C. G. Möller, Belgien, Sv. Renström, 611 tolfter plankor, 10 par åror. Sjöfarts-Underrättelser. LONDON den 22 Aug. (från herrar Goodlifle Smart). Sedan ett halft år numera förflutit efter förändringen af våra navigationslagar, torde det icke vara utan intresse för våra vånner att erhålla en kort öfversigt, betråffande de offentliggjorda statistiska beråttelserna öfver antalet af de under 6 månader till och med den 5 Juli åren 1848, 1849 och 1850 inoch utklarerade engelska fartyg jemfört med fråmmande fartyg. De inklarerade fartygens tonntal. s48, 1849. 1850. Engelska . . . 1,537,803. 1,766,174. 1,601,167. Amerikanska . . . 265,030 333, 464. 253, 341. Andra . ... 358, 007. 441, 159. 567, 758. 2.160,840. 2,540,797. 2,422, 266. De utklarerade sartygens tonntal. 1842. 1819. 1830. Engelska . . 1,751,158. 1,838,388. 1,977.454. Amerikanska . . . 222.849. 310,075. 262.932. Andra . . ... 398, 969. 453, 348. 575,620. 2,312.961. 2,601,811. 2,816.006. Af förestående öfversigt finner man att, hvad engelska fartygens antal beträffar, skillnaden mellan detta och föregående året år en bagatell, såtillvida att minskningen uti inklarerade fartyg ersåttes genom tillvext i de utklarerade och i båda fallen öfverstiger antalet för 1848. Med afseende på Amerikanska fartygens aftagande, har detta en lått förhlaringsgrund i missvexten af bomullsskörden, åfvensom i det utvidgade begåret för fartyg på Californien och angrånsande hamnar i Stilla hafvet, som ånnu ortsar; deremot göra vi våra vänner uppmärksamma på den öfverhufvudtaget stora tillvexten i fråmmande fartyg, som för närvarande besöka vår hamn. Tillvexten af de år 1850 inklarerade fartyg emot 1849, år 126,599 tons eller cirka 30 ? och emot 1848 209,751 tons eller nåra 60 2Z. I utklareringarne år tillvexten emot 1849 122,272 tons eller 27 Z och emot 1848 176,651 tons eller nåra 45 Å. Det lider intet tvifvel att de frammande fartygen allt mer och mer till en stor del monopolisera tråaffårerna, åfvensom spanmål, då vi gerna kunna påstå, att af 10 tråvarubefraktningar, de 9 hafva slutats för fråmmande fartyg, och fastån frihandeln i spanmål har en utomordentlig stor tillförsel till vårt land, till följd, blifver den för engelska fartyg synbarliga fördelen i hög grad omintetgjord förmedelst inflytandet af fråmmande fartyg. Emellertid kunna vi icke tro att dessa sednare segla för sådana frakter, som ej löna sig för deras rederier, och att under loppet af nåsta år, affårerna komma på en jemnare ståndpunkt, fastån detta för engelska skeppsredare, hvars enda utsigt till förbättring tyckes ligga i framtiden, är en svag tröst. Ehuru vi under de förflutna 14 dagarne ej kunna notera någon stegring i frakter, våga vi likvål påstå, att en fortsatt efterfrågan för fartyg gifvit sig tillkånna för medelhafvet; synnerligen från Donau tyckes uppmårksamheten hafva varit riktad, och vi åro af den mening, att flera affårer derifrån hafva kommit till stånd, ån från alla öfriga hamnar tillsammantagne; 10 s. pr q:r år det högsta hvad vi till dato hafva betingat, och tro icke att mera kan obtineras. Från Odessa kan man sluta till 50 s. för fartyg, hvilka åro segelfårdige eller stadde på utresan; från Konstantinopel eller Archipelagen 6 s. pr q:r hvete : Beirut och angränsande Syriska hamnar 7 s., från Alexandria 6 s. a 6 s. 3 d. för små fartyg, och 5 s. 9 d. pr d:r och 5 d. för bomull för större fartyg. Från Neapel eller hamnar i båda Sicilierna, hafva vi upptagit ett betydligt antal fartyg till 4 s. från Neapel direkte, samt 4 s. 9 d. å 5 s. från konungariket båda Sicilierna. Från Marseille kan ånnu betingas 4 s. för hvete 20 s. för oljkakor, fastån ordres derifrån på intet vis antyda någon liflighet; då så många fartyg redan åro befraktade och stadde på utresan. Vi hafva ett par uppdrag i och för befraktning af små kopprade A I fartyg från Malaga, Denia och hamnar på Spaniens östra kust men kunna ej antaga andra än i fruktfarten bekanta fartyg af första klassen. Östersjöfrakter hafva under de sednaste 8 å 10 dagarne blifvit nästan oförändrade och med undantag af någon efterfrågan för fartyg att lasta trä från Riga till London, eller ostkusten å 19 s. och från Memel till Engelska kanalen eller Dublin har ganska obetydligt förefallit. I Cronstadt hade tillfölje af herrskande östliga vindar en tillfällig brist på fartyg yppat sig och frakterna på platsen hade stigit, men detta har emellertid icke utöfvat det minsta inflytande på våra härvarande köpmän, som äro allt för väl bekante med orsakerna dertill. Begäret för Archangel är icke stort, ehuru vi hafva uppdrag till högre frakter eller 3 s. 9 d. för hafre och annan säd i proportion med bilast af lin till 45 s., matter 55 s. och ett limiterat qvantum tågvirke och Codille, till 90 s.: äfvensom för trä till 75 s. på Englands östra kust, dock är större delen af de erforderliga fartygen redan engagerade. Sedan för i år nästan allt jern på Förenta Staterna blifvit aflastadt äro frakterna, som ännu utbjudas, ganska låga, neml. till Newyork 20 s. Portland 18 s. och Neworleans 20 s. med 5 ss. Från Brazilien har temligen mycket gjorts, neml. från Rio Janeiro, till Medelhafvet för kaffe, 45 s. och för torra hudar 75 s. med 5 43; med stenkol på utgående från Waldes till 18 s.; Till Rio Grande, är 25 s. tör salt på utgående och 45 s. för saltade hudar i retur till Storbrittanien, 25 s. för salt från Platafloden på utgående obh 42 s. 6 å. retur, det högsta som kan obtineras. Från Guano hamnarue på Sydamerikas vestra kust hafva befraktnings uppdragen för ögonblicket blifvit tillbakatagne. I Vestindiska fraktslut förekommer ingenting och enl. notiser från Calcutta, af den 2 Juli, voro frakterna för socker på London 3 2 s. 6 d. och på Liverpool 3 L. I Bombay noterade man den 28 Juni, för bomnll på London 2 Å 15 s. Liverpool 2 L 10 s. På China hade fraktats till 73 R. per Candy. Götheborgs Skeppslista. Anlånde fartyg från inrikes orter: 3 BåÅten Graniten R Que a 29 Unor