Article Image
— ——— —— —— ——— sjöfarts-Underrättelser. LONDON d. 27 Juni (från Herrar Goodliffe Å Smart.) Sedan vår berättelse af den 13 dennes, hafva affärerne i allmänhet icke ens gifvit anledning att förvänta någon förbättring i fragter, då, i spanmålshandeln, som är den hufvudsakliga bäfstången, knappast mindre efterfrågan för fartyg kan inträfta, och i betraktande deraf, att fragter öfverhufvnd taget äro så tryckta, hafva köpmännen nästan i allafall, men i synnerhet i Östersjön, hvilkal upptaga fartyg här, gjort den erfarenheten, att man har fått fartyg billigare derstädes; så t.ex. notera våra uppgifter från Danzig 2 s. 8 d. till Leith och 3 s. 3 d. a 3 s. 6 d. till Liverpool, från Köningsberg 2 s. 9 d. a 3 8; från Stettin 1 s. 4 d. 1 s. 6 d., Memel 13 s. å 13 s. 6 d. för trävaror. I Riga och Cronstadt voro fragterna visserligen nominelt lika våra; men i betraktande likväl deraf, att för den sednare hamnen, ett stort antal fartyg hafva klarerat och ännu klarera, samt att proportionsvis fl affärer, med afseende på importen, derifrån göras, hafva vi endast att motse en utomordentligt låg ståndpunkt för fragter derstädes. Under dessa omständigheter hafva befragtningarna härstädes varit mycket oregelmässiga, och en fortsatt efterfrågan har ej ägt rum för någon hamn. Från Riga hafva vi likväl haft mer affärer än från de flesta andra platser; fragterna voro 2 s. 9 d. för hafre, 3 s. 3 d. för frö och 18 å 19 8. för trä. Från Danzig betaltes 2 s. 9 d. till östra kusten af England och 3 8. 3 d. till vestkusten, Königsberg 2 8. 6 d. till ostkusten, 3 s. 9 d. till vestkusten dito, Memel 15 s. för trä. Cronstadt 18 s. för talg och 35 s. för plankor etc. Från Archangel hade begäret för fartyg aftagit på de sednaste dagarne, ehuru ännu förspörjes efterfrågan för skeppsrum till förra noteringarna eller 4 s. 6 d. för Q:r hvete, 3 s. 6 d. för dito hafre, och 67 s. 6 d. för plankor. Från Medeloch Svartahafven, äro de enda hamnar, för hvilka fartyg efterfrågas, Odessa och Kertsch, hvarifrån vi villigt kunna sluta till 50 s., med försegling till Azowska sjön 60 s. pr ton; från Galatz är 8 s. 6 d. å 8 8. 9 d.; från Alexandria 5 s. 6 d. å 5 s. 9 d. från Syriska hamnar 6 e. 9 d. a 7 s., hamnar i Archipelagen 6 s. 6 d. å 6 s. 9 d., den högsta fragten; deremot från de öfre hamnarne gå befragtningarne mycket trögt, och till och med till 18 s. för oljkakor från Marseille och 4 s. för spanmål från Genua, Livorno etc. finna vi det svårt att engagera småfartyg. Ehuru säsongen nu ingår, rönes mindre begär för fraktfarare (små snällseglande skonertar) än vi väntade; vi hafva upptagit några små fartyg från öarne till 42 s. 6 d. och från Malaga från 40 s. och äro dessa fragter numera fastare än från Malaga, Denia etc. Utgående stenkolsfragter hafva antagit en betydligt fastare hållning, och i de flesta Medelhafshamnar äro stenkol mycket begärliga, isynnerhet Malta. Detta förhållande hafva vi visserligen längre tid förutsett, då de senast offererade kolfragterna hvarken föranledde befragtade eller fragtsökande sartyg att gå till Medelhafvet, och förräåderna således minskades i de flesta hamnarne betydligt. vestindiska fragter äro för närvarande mycket inskränkta, och med undantag af Belize till våra förra

9 juli 1850, sida 3

Thumbnail