Article Image
me, att då svenska handelsflottan, med anledning af den uppmuntran den särdeles gynnande fraktfarten åren 1846 och 1847 gaf, sedermera betydligt ökats, men frakterne nu äro i allmänhet dåliga, det vore att befara, att ett betydligt antal Svenska fartyg skulle, på sätt förut vid dylika tillfällen ofta egt rum, öfvergå till utländske egare, som egde tillfälle att med mera förmån använda dem, hvilken minskning sedermera icke snart kunde ersättas. Innan kollegium i underdånighet för Eders Kongl. Maj:t framställer de förslag till beredande af sådane lättnader, kollegium anser behöfliga för svenska skeppsrederierne, att de må kunna täfla i billig fraktfart med de utländske, får kollegium först upptaga frågan om härigenom beståndet af de svenska näringar skulle rubhas, hvilka ega till föremål förfärdigandet af skeppsförnödenheter, såsom segel, segelduk, tågvirke o. s. v. Vore det påstående obestridligt, att de 3:ne hufvudförnödenheter för ett fartygs utrustning, tågvirke, segelduk och segel, bär åstadkommas till fullt ut lika godt pris och lika qvalitet, som utrikes, så behöfdes icke annat bevis för, att den svenska tillverkaren af dessa varor icke egde något att befara af utländsk medtäflare, äfven om han lemnades utan skydd af någon införselstull. Men äfven om detta förhållande icke kan antagas såsom till fullo bevisadt, byser dock kollegium den öfvertygelse, att de förslag, kollegium nu går att afgifva, icke skola menligt inverka på ifrågavarande näringars bestånd. Då nemligen dessas föremål hufvudsakligen är anskaflande af skeppsförnödenheter, så är det klart, att en liflig och jemnt stigande skeppsfart äfven skall framkalla lif och tillvext i de näringar, som af den förra äro beroende, ty den inhemske tillverkaren eger framför den främmande fördelen, att hans vara ej belastas med frakt, provision o. 3. v., som åtfölja den utländska, hvartill äfven kommer, att hos oss arbetslönerne äro i allmänhet lägre än utrikes. Den olägenhet, som i vårt land möter anläggningen af stora fabriker, af svårare och dyrare tillgång på nödiga kapitaler, än t. ex. i England, afhjelpes till en del i den mån, en ökad skeppsfart bereder en skyndsam omsättning af de i rörelsen nedlagde kapitaler, och motväges äfven genom den besparing i kostnaden för stora anläggningar, våra talrika vattenfall medgifva i jemförelse till den annorstädes för drifvandet nödiga ångkraft. På sätt de detta utlåtande vidfogade bilagor n:o 2 och 3 utvisa, har ock erfarenheten hos oss bestyrkt sanningen af den sats, att dessa näringar tilltagit i den mån vår skeppsfart ökats, oaktadt samtidigt med dennas stigande de prohibitiva skydden för de förra minskats. Kollegium tror sålunda, att de lättnader detsamma föreslår, långt ifrån att i någon menlig mån verka på ifrågavarande näringar, skola föranleda till ytterligare bemödanden att lemna god vara och billiga priser, helst om, såsom kollegium anser billigt, de tullumgälder, som belasta råämnena för deras tillverkningar, dels upphäfvas, dels nedsättas och drawback beviljas för segelduk af lin, användt vid utrustning af nybyggda fartyg. Kollegium får sålunda för sin del i underdånighet föreslå: 1:o. Tullfri införsel af hampa samt nedsättning i införselstullen å lin till 12 sk. för ett Lk. ohäckladt och 21 ok. för 1 d:o häckladt, hvaremot den hittills vid utförsel af väfnader af hampa beviljade drawback komme att upphöra och den å segelduk af lin att nedsättas till 7 sk. per stycke och för packväf af lin till 5 sk. 3 rst. 2:o. Tullfri införsel af garkoppar, zink, marinmetall eller annan metallsammansättning för sådane manufakturverks behof, som tillverka bleck och spik till fartygs förhyddning, sedan, efter gjord anmälan, kommerse-kollegium pröfvat och godkänt behofvet. 3:o. Nedsättning af införselstullen å segelduk till 3 sk. per 6l. och å segel likaledes till 3 sk. per (l, i vigten å dessa senare inberäknadt allt tillbehör, samt å tågvirke, nytt, alla slag, till 16 sk. per LL. 1:o. Nedsättning af införselstullen å kompasser till 10 3, i likhet med den nuvarande å Nautiska instrumenter. 5:o. Rättighet för fartyg, som i Sverige nybygges, vare sig för inhemsk eller utländsk räkning, att, sedan fartyget kommit i fullständigt skick och sådant inför generaltullstyrelsen blifvit vederbörligen styrkt, erhålla full restitution af belöpande tullumgälder, derunder inberäknad afgiften till handelsoch sjöfartsfonden, för de skeppsförnödenheter, dem ägaren genom behöriga intyg visar hafva blifvit använda till fartygets tackling. och utrustning. 6:o. Drawback för utländskt, införselstull underkastadt råämne, som bevisligen åtgått för tillverkning af svensk segelduk, använd på nybyggda fartyg. Annnggggggggnngnnn

1 maj 1850, sida 6

Thumbnail