RtadAn::: s-i:l:kzz:om begärd tullfrihet å Skeppsinventarier. Stormäktigste, Allernådigste Konung! Eders Kongl. Maj:t har i nåder behagat infordra kommerse-kollegii underdåniga utlåtande, i anledning af åtskilliga till Eåers Kongl. Maj:t inkomna underdåniga ansökningar, om beviljande at tullfribet eller andra förmåner vid införsel af skeppsinventarier för svenska handelsflottans behof m. m. I den första af dessa ansökningar, afgifven af 40 skeppsredare i Götheborg, anföra de, huru sedan största delen af samma stads skeppsredare i Mars 1847 hos Eders Kongl. Maj:t anhållit, att samma förmåner, som enligt 20:de 8 af underrättelserne till 1845 års tulltaxa voro beviljade för fartyg, som byggdes å svenskt skeppsvarf för utländsk räkning, eller nybyggde till utländning försåldes, äfven måtte vid första utrustningen af nybyggda fartyg för svensk räkning medgifvas, och kommerse-kollegium öfver denna ansökan blifvit hördt, frågan vid sista riksdag erhöll det slut, som innefattas uti den af Rikets Ständer föreslagna och af Eders Kgl. Maj:t i nåder fastställda tulltaxa, eller att egare af fartyg af 40 lästers drägtighet och deröfver, som i Sverige nybyggas. få tillgodonjuta 50 proc. restitution af de på fartygets inventarier belöpande tullumgälder, hvaremot utländningeu bibehölls vid den honom redan förunnade förmån af full tullrestitution endast med afdrag af nederlagsrecognition; att genom detta stadgande i 13:de af underrättelserna till 1848 års tulltaxa väl bereddes någon lättnad i svenska skeppsrederiernas bemödanden att åt vår handelsflotta vindicera dess naturliga rätt till utförsel af landets produkter och härföre göra utländska fartyg umbärliga, ehuru farhågan att genom beviljandet i sin helhet af hvad som blifvit sökt skada de fabriksoch handtverksintressen, hvilkas industri omfattade sådana skeppsinventarier, af hvilkas tullfria införande svenska skeppsbyggeriet ir så mycket beroende, lärer vållat den utgång frågan fått, men att så länge författningar finnas, hvarigenom dels ett för landet vigtigare näringsfång hindras i sin utveckling af för vida utsträckt omsorg för ett underordnadt, dels utländningen har tillfälle att i Sverige förskaffa sig och utrusta fartyg för lindrigare vilkor än vi kunna dem åt oss sjelfve åstadkomma, svenska handelsflottan aldrig skall ernå den fullkomlighet, hvartill landets inre resurser i öfrigt erbjuda alla medel, icke ens täfla med utländningen, utan alltid för dem ligga under, hvilket på alla de näringar, hvaraf landets materiella välstånd är beroende, så menligt inverkande förhållande dock icke borde ega rum. För att visa, det tillverkarne af segelduk, segel och tågvirke, för sina näringars bestånd och förkofran, hufvudsakligen hafva att tillförse sig måttlig tull å de för dem erforderliga råämnen eller tullfri införsel deraf, men icke något att befara af tullens upphäfvande å nämnde varor, hvilka såsom skeppsförnödenheter inkomma, och att just iakttagandet häraf i Norrska tullagstiftningen egentligen medverkat till Norrska handelsflottans stora företräde framför den Svenska, äfvensom att denna icke kan påräkna hvarken förkofran eller möjlighet att täfla med utländska nationer, med mindre svenska skeppsrederierne hugnas med enahanda förmåner, som dem, hvilka blifvit utländningar medgifna för de fartyg, de låta i Sverige bygga eller der tillhandla sig, anföra vidare sökanderne några utdrag af kommerse-kollegii till Eders Kongl. Maj:t under den 26 April 1847 afgifna underdåniga utlåtande i anledning af förutnämnde samma år till Eders Kongl. Maj:t ingifne ansökan af Götheborgska skeppsredare, uti hvilket utlåtande kollegium dels redovist för den tillväxt svenska handelsflottan gjort, sedan hvarjehanda lättnader blifvit medgifne i afseende på införseln af skeppsförnödenheter, under det att den förut under en längre tid, årligen minskats, dels ådalagt, att svenska segeldukstillverkningen långt ifrån att efter beviljandet af dessa lättnader minskas, högst betydligt tilltagit, hvilket äfven varit förhållandet med repslagerierne: att tillvexten af svenska handelsflottan likväl varit vida mindre än den samtida af den norrska och att denna sednares begagnande för utförsel af svenska varor under loppet af 9 år ökats med 75 proc., samt att värdet af de från Sverige med Norska fartyg utförda varor, under det enda året 1845, i jemförelse med det förutgående ökats med 50 procent, hvarjemte sökanderne framställt flere allmänna satser rörande grunderne för tullagstiftning i afseende på införseln af vigtiga råämnen, i afsigt att visa det svenska segelduksoch tågverkstillverkningen borde äfven med den måttligaste tull å dessa varor kunna uthärda täflan med den utländska, bälst om råämnet hampa fick tullfritt inkomma, samt slutligen anfört de underdåniga tillstyrkanden kollegium då afgaf. Vidare åberopa sökanderne, såsom stöd för sin talan och till ytterligare bevis att någon skyddstull icke behöfdes, hvad som blifvit vitsordadt uti de anmärkningar vid förutnämnda 1847 års ansökan af Götheborgs skeppsredare, hvilka afgifvits af Stockholms och biträdts af Götheborgs fabrikanter, dels att tågvirke, segel och segelduk kunde här i landet åstadkommas till fullt ut lika godt pris och lika god qvalitet som utrikes, hvilket förhållande de ville specielt till siffran ådagalägga genom bevis, som ej kunde jäfvas, dels ock det faktum, att svensk segelduk utfördes till icke obetydliga belopp till länder, dit rysk segelduk infördes. Till upplysning om de förmåner norrska skeppsrederierna ega framför de svenska, framställa sökanderne en jemförelse emellan svenska och norrska tullbestämmelserne i afseende på införseln af hampa, lin och segelduk, hvarefter de tilllägga, att då Engelska regeringen genom den nya navigationsakten, som från och med innevarande års början trädt i verkställighet, åt de nationers fartyg, som åt England gifva reciprocitet, erbjuder samma rättigheter och förmåner, som dess egna åtnjuta och Eders Kongl. Maj:t lemnat full reciprocitet åt engelska fartyg i svenska hamnar, nödvändigt vore, att svenska fartyg befriades från alla bördor, hvarmed de främmande ej äro betungade: att de icke hafva att erinra deremot, att