oftast och jemförelsevis i så små qvantiteter från de transatlantiska lånderna, att de redan derigenom, samt ifrån örige för de stora verldshandelsplatserna egna förhållanden, vanligen komma att, hår nedlagda, stå importören, oaktadt tull-lindringen, nåra på eller fullt ut så dyrt, som om de tagits från deras af hvarjehanda sårskilta inverkande omståndigheter, i Europa tillkomne stapelplatser. Fördelen af tull-lindringen å dem blir derföre, oaktadt att staten går miste om den högre tullinkomsten, för importören endera ingen, eller ock högst obetydlig, och i intet afseende så stor, att dess bibehållande eller upphörande kan i någon mårkbar mån influera på vår transatlantiska handels gång eller utveckling. Sedan vi nu sökt visa, att vårt differentialtullsystem, hvarken för staten i direkt eller indirekt financielt hånseende, eller för de i det samma nårmast intresserade enskille medborgare, rederierna och importörerna, hitintills, eller råttare under de sednare åren, har medfört någon obetingadt gifven fördel, skole vi uti en följande artikel dfvergå till att undersöka, om det finnes några utsigter för att detta tullsystem skall får framtiden kunna, i ett eller annat af nämnde afseenden, verka annorlunda, samt slutligen återgå till och taga frågans allmånna och för nationens ekonomiska ställning vigtiga betydelse i öfvervågande.