Sjöfartsunderrättelser. Upplysningar om sjöfarten pa Kalkutta och Acyab (Utdrag ur en norsk konsulatberättelse i Köpenh:s H o. 8. T., April 1849.) Vi hafva tvenne monsooner eller passadvindar i Ostindien, NO från Oktober till Mars och SV trån April till September. De kaptener som ankomma under det NO-monsoonen blåser, böra så mycket som möjligt hålla upp mot vindsidan af Bengaliska bugten tills de passerat den 18:de gradens latitudsparallel, och derefter arbeta sig upp till det nedre fyrskeppet (hvarifrån lots erhålles) genom att styra så tätt till vinden som möjligt. Under SV-monsoonen styr man långs med bugten intill 87 long., och derefter direkte på den gamla kanalbojen, från hvilken man tydligt, äfven i det svåraste väder, kan se det reguliera syrskeppet. Det nedre fyrskeppet för en röd flagga. Det skepp, som vill hafva lots, skall visa unionsflaggan på stortoppen. Farten uppåt floden till Kalkutta är, under NO-monsoonen, långsam, i det den upptager 6 till 8 dagar; under SV monsoonen går den deremot hastigare, nemligen endast 2 å 4 dagar, ifall man icke möter ångbogserfartyg. Sådane fartyg äro nästan alltid tillhands och priset för deras hjelp är 250 å 300 rupier per dag, för att bogsera ett lastadt fartyg af 4 å 500 tons drägtighet från Kalkutta till det öfre fyrskeppet, hvarest man lemnar lotsen. Denna fart tillryggalägges vanligtvis på 2 dagar. Utom den dagliga frakten eller afgiften för ångfartyget, måste man betala en extra afgift af en dag för retour, då ängfartyget går ledigt tillbaka, men blott 3 dags afgift om det finner ny emploj. Lotspenningarne beräknas efter fartygets djupgående, och äro för 10 å 11 fot, 130 rup. vid inkommandet och 140 rup. vid utgåendet. Då skeppet möter bogserfartyget, fås en rabatt af 4 af lotspenningarne. Alla hamnafgifter (lotsoch fyrpenningarne inberäknade) utgöra för fartyg af 2 3 400 tons, circa 1,446 comp. rup. och då ångfartyg begagnas, 500 rup. mera; för fartyg af 4 å 600 tons, 2,033 c. rup. och för fartyg af 6 å 800 tons, 2,291 c. rup. Talrika dockor gifva fartyg af hvarje storlek tillfälle till reparationer, men skeppsbyggnadsomkostnaderna äro hetydliga. För BRASAN RRENO SNÖREN RANNSAKA SEE