Article Image
Den vid ordinarie Bolagsstämman den 9 dennes beslutade utdelning till ÅActie-ägare uti Bolaget för Nya Väganläggningen emellan Alingsås och Lerum, kommer att ske i Götheborg, å rum som anvisas på Götha Källare, Fredagen den 14 och i Alingsås hos Kapten C. Adamson, Fredagen den 21 nästkommande September, emellan kl. 10 och 2 på dagen, hvarvid, för utdelningens afskrifning, Actie-brefven böra tillhandahållas. Alingsås den 13 Augusti 1849. Direktionen. 6947.) Forth Clyde Navigation Scotland. The recent alterations in the British Navigation Laws render it desirable that Foreign shippers and shipowners should be acquainted with the facilities afforded to their trade by this navigation. This Canal is situated in the Central District of Scotland, it can be navigated by sea-going vessels not exceeding 681 feet in length, 197 feet in breath, und 84 teet draught of water. The main line is 35 Miles long; it connects the East Coast with the West Coast of Britain, and gives the means of a ready communication with Ireland. — A side Branch connects the main line with the City of Glasgow which is 29 Miles from Grangemouth and 12 Miles from Bowling Bay. The Entrance from the Firth of Forth is at Grangemouth, and from the Clyde at Bowling Bay. At Grangemouth, the Port for Glasgow from the East, there is a capacious Wet Dock, and at Bowling Bay a Tidal Basin, with extensive Quays and accommodation for the largest Class of Merchants ships, the depth of water at Spring Tides being about Twenty feet, and at Neap Tides, Fifteen feet. There are also capacious Basins at Grangemouth and Glasgow for the accommodation of the Timber Trade. The Canal is immediately connected with the Great Coal and Iron districts of Glasgow and the surrounding Counties. ; The Tolls and Dues are moderate — the highest rate of Toll, except on Gun-powder, being Three half Pence pr Ton pr Mile, and of harbour-dues Three Pence pr Ton Register. — The Shore-dues or Wharfage on Goods is one Penny pr Ton. For farther particulars apply to the Superintendent. W:M CHRICHTON. Canal House. Glasgow. (7044.) Forth och Clyde Canalen i Skottland. De sednaste förändringarne i Brittiska NavigationsLagarne göra det önskvärdt, att utländska Kapitener och Rederier lära känna de fördelar denna kanal erbjuder. Den är belägen i midten af Skottland och kan passeras af fartyg, som ej äro öfver 683 fot långa, 197 fot breda och 84 fot djupgående. Hufvud-kanalen, 35 engelska mil lång, sammanbinder Östra och Vestra Kusten af StorBrittanien och erbjuder en hastig kommunication med Irland. En sidoarm förenar hufvud-kanalen med staden Glasgow, som ligger 29 engelska mil från Grangemouth och 12 mil från Bowling Bay. Inloppet till Kanalen från Firth of Forth är vid Grangemouth, och från Clyde vid Bowling Bay. Vid Grangemonth, Glasgows hamn från öster, är en rymlig Docka, och vid Bowling Bay en Bassin med vidsträckta quaier och beqvämligheter för de största handelsfartyg, då vattenhöjden vid flod är c:a 20 fot, vid ebb 15 fot. I Grangemoth och Glasgow finnas äfven rymliga Bassiner för bjelkhandeln. Kanalen står i förbindelse med de stora Koloch Jern-Districterne vid Glasgow och dess granskap. Umgälderna äro billiga. Högsta afgiften, utom på krut är 33 d. pr Ton pr mil, och hamnpenningar 3 d. pr Ton Register. Hamnoch Quaipenningar på varor iro 1 d. pr Ton. Närmare underrättar Super-Intendenten W:M CIIRICHTON. Kanal-House. Glasgow. 07045.) Till Skepps-Redare och Kapitener! De nyss beslutade förändringar i Engelska Navigaions-lagen, som träda i kraft den 1 Januari 1850, skoa utan tvifvel föra flera Nationers fartyg till vår hamn, vilka hittills genom den ännu härskande Navigationsagen derifrån varit hindrada ach tama sSIAHAH undar

4 september 1849, sida 4

Thumbnail