kanalerne samt platsen vid högvakten fullt upptagas af trafiken; hvadan behofvet af större utrymme för torghandeln och af fritt tillträde till ede byggnader, som finnas vid stora torget ovilkorligen påkallar, att ett rymligare salutorg blifver å annat ställe inom staden ofördröjligen tillgängligt.Draga vi nu de osjssförflutnes åren ifrån nuvarande tid, så inträffar besynnerligt nog, att äfven här uppgifves, det trafikens ökning å stora torget först blifvit bemärkt eller, hvad som vore ännu besynnerligare, verkligen först börjat vid samma tid som, enligt drätselkommissionens utlåtande den 21:ste Oktober 1845, frågan om en statys uppresande å stora torget vunnit den framgång, att modell till statyen blifvit beställd.Att man behagat fästa afseende å det vohehgv, som de möjligen erfara, hvilka onsdag och lördag vilja färdas vofverv stora torget ibland köpare och säljare (hvarmed således icke kan förstås, att trafiken medför obehag för köpare och säljare, för hvilkas räkning likväl torget, åtminstone fardagarne, i främsta rummet måste vara disponibelt) är ganska artigt, heldst det icke kan kallas inödcändigtr för en icke köpare eller säljare, att nämnde dagar färdas öfver torget, enir han kan komma till de invid torget belägna hus och gator medelst den icke särdeles många alnar långa omvägen å de kring torgqvarteren befintlige gator, och vi tro, att auktoriteterne genom denna artighet sjelfve benäget bevisat, att de haft ännu större skäl fästa afseende å det obehag, som hela nordstaden dagligen måste vidkännas den tid endast nya torget skulle blifva salutorg. (Fortsättes.)