Article Image
va judendomen såsom religion, och att tillskrifva densamma grundsatser, hvilka stå lika i rak strid med moral och samhällslära, som med mosaiska religionen. För att gifva en lätsad auktoritet åt dessa angrepp, anföras, efter aftryck utaf en, år 1822 här i landet utgifven, från tyska språket öfversatt brochyr, citater utur sådana böcker, hvilka äro otillgängliga för den större allmänheten, som följaktligen saknar tillfälle att pröfva, huruvida de satser, hvilka nämnde citater innehålla, ega eller sakna verklig grund. Med anledning häraf har jag, tillfölje af min härstädes innehafvande befattning, ansett mig skyldig, att inför allmänheten förklara, det ifrågavarande de mosaiska trosbekännarne påbördade grundsatser, helt och hållet äro stridande emot våra religionsoch moral-läror, att vid de fleste bland nämnde, utur sammanhanget lösryckte, citater, meningen är förvrängd; äfvensom att sjelfva de anförde ställena öfverhufvud för oss sakna all dogmatisk auktoritet. Ett religionssamfund kan icke ansvara för allt, hvad en eller annan af dess medlemmar någon gång yttrat; och hvad de mosaiske trosbekännarne särskildt beträffar, får afseende ej åsidosättas å såväl sjelfva den tid, då de skrifter, hvarutur nämnde citater äro hemtade, affattades, som ock å den betryckta samhällsställning, hvaruti deras författare befunno sig, alldenstund sådant sannolikt ej underlåtit att utöfva inflytande på dessas tänke-och framställnings-sätt. För att bedöma ett religions-samfunds moraliska värde, kunna, förutan dess bekännares lefnad och vandel, endast kyrkan och skolan tagas till måttstock. I egenskap af prest och religionslärare vid härvarande mosaiska f örsamling, förklarar jag derföre ännu en gång, att ifrdgavarande lärosatser helt och hållet stå i motsägelse med religionens och moralens läror, sådane dessa, uti synagogan och i skolan, framställas och inskärpas. Uti vår, för allmänheten tillgängliga, synagoga anställas, å bestämda tider, religionsförhör med dem bland ungdomen, som genomgått lärokursen i religions-undervisningen; dessa förhör hällas på svenska språket. Vär skola kan besökas af enhvar, som hyser interesse för undervisning; barnen derstädes undervisas i mosaiska religionen, som äfven ingår bland ämnena för de examina, hvilka årligen anställas. Dessa examina, vid hvilka tillträde är öppet för enhvar, som åstundar sådant, hafva äfven medlemmar bland härvarande presterskap ofta hedrat med sin närvaro. Vid religions-undervisningen följes en, på svenska språket, utgifven lärobok (Lärobok i Israelitiska Religionen, af Dr Abr. Al. Wolff, Stockholm 1844.,) och saknas följakteligen ej tillfällen att förvärfva sig ett stadgadt omdöme om den mosaiska lärans religionsbegrepp. Måtte hvad nu blifvit anfördt anses tillfyllest att afväpna origtiga beskyllningar, enär min samhällsverksamhet för mig försvårar tillfället att oftare orda öfver. detta ämne. Götheborg den 5:te Februari 1849. s D:r C. Heinemann, Pastor vid härv. mosaiska församling. — Ä

7 februari 1849, sida 3

Thumbnail