Article Image
— sik äro ett oeftergifligt vilkor, nu skulle komma att begagnas vida mer än 1842. Åren 1834 och 1842 ville man, så säges det, icke tillåta att posten frän England expedierades under främmande flagga; men redan i 1833 års postkonvention med Frankrike stadgas, att posten skall befordras skistesvis med engelska och fransyska ångfartyg. Emellan Englands och Förenta Staternas postverk har en tvist länge egt rum rörande sättet att beräkna porto för de bref, som med hvardera nationens ångfartyg befordras. Denna sak har nyligen blifvit afgjord medelst en emellan Lord Palmerston och M:r Bancroft afslutad konvention, som bestämmer detta förhållande. — Den innehåller tillika, att tidningar skola befordras mot 1 penny stycket. Sålunda kostar The Times öfver hela amerikanska unionen 7 Å 16 sh. — eller 95 R:dr banko. (Priseti Stockholm på denna tidning var 1848 banko 133 R:dr, men är nu nedsatt till 132 R:dr.) Det är måhända icke alldeles afgjordt, huru sträng man blir 1849 i anseende på tydningen af ordet packet-boalts, uti 7 8 af parl.-akten 3 et 4. Vict. cap. 86, der det heter: , The Postmaster-general may collect and receive letters to forward by vessels not packet-boats, to places beyond the seas, and may forward the same accordingly, and may collect and receive letters brought by any such vessels from places beyond the seas., — Navigationslagarne måste sannolikt snart, åtminstone undantagsvis, vika för den nu mot dem pågående agitation. I hvad fall som helst torde man numera kunna påräkna engelska regeringens beredvillighet, om en i ångfartygsförbindelse skulle ånyo sättas i fråga och saken allvarligen bedrefves. År 1845 lärer ett försök i den vägen ha skett utan gynnsamt resultat. Mycket har sedan dess förändrats i England. Ledamoten för Tamworth, som var kronans förste minister tills i Juli 1846, såg mera på de Engelska fabrikernas bästa, och hvad är Sverige för dem? — Han behöfde cj fästa så mycket afseende vid den handlande verldens önskningar som den iädle lord, hvilken nu står i spetsen för Englands regering och tillika är förste parlamentsledamot för The City of London, på hvars börs finnas flera inflytelserika personer, som lifligt intressera sig för gemenskapen med Sverige och Norrige; — ett inflytande, hvarpå man i sednare tider icke saknat exempel. — Allt sådant bör omsorgsfullt begagnas och de personer, som kunna hafva nytta af företaget, så vidt möjligt är, förmås att verka för dess framgång. Vill man i England genomdrifva en sak, mäste den på alla lagliga sätt agiteras, till dess den lyckas. Uraktlåtes detta och inskränker man eig till blotta formaliteter, så f örmodas man icke hafva någon allvarlig mening med sin önskan. Skulle sålunda Engelska regeringen förmås att tillåta postens öfverförande med Svenska ångfartyg, eller skiftesvis med ett Svenskt och Engelskt, så äro vi förvissade att en aktieteckning kan i Sverige påräknas, och om den icke blefve alldeles tillfyllest, bör postverket eller handelsoch sjöfartsfonden kunna deltaga för återstoden. Skulle deremot det icke lyckas att utverka ett sådant medgifvande för Svenska ångfartyg, så bör saken icke blott hembjudas åt det bekanta handelshuset i Hull, utan jemväl göras till föremål för allmän täflan i England emellan dess mångsaldiga ångfartygsoch skeppsvarfsbolag samt andra spekulanter, på det att man må kunna välja det fördelaktigaste anbudet.. Ä Sakens vigt fordrar att man gör sig detta besvär. Den är vigtig för Sveriges handel med England, vår förnämsta kund. Redan 1842 exporterades —— — —

22 januari 1849, sida 2

Thumbnail