— vJ, ÄÖ, 7 — hoppas då, att en och annan ibland dem skall skänka saken sin uppmärksamhet, och snart nog hringa den till ett lyckligt resultat. J. A. Rossing. STYCHKEGODS. De elektriska telegraferna och postportot i England. om asständen förkortas genom jernvägarne, så upphälvas de belt och hållet genom de elektriska telegraferna. På mindre än 2 minuter kan man afsända en underrättelse från Paris till Versailles och på samma väg erbålla svar, och, om linien utan albrott utsträcktes från Paris ända till Marseille, så skulle icke behöfvas längre tid för notisers befordrande emellan dessa begge städer. Elektriciteten genomflyger de vidsträcktaste rymder med tankens snabbbet, och om det vore möjligt alt förverkliga några Saintsimonistiska fantasters drömmar, nemligen att medelst en fortlöpande ståltråd förbinda Petersburg med Madrid, och London mel Calcutta, så skulle man vara i stånd att flera gånger på en dag räkna jordklotets pulsslag. Tills vidare får man ätnöja sig med, att den elektriska telegrafen redan upplåtits till publikens obehindrade begagnande. Åssändandet af en underrättelse från London till Southampton, förmedelst den elektriska telegrafen, kostar icke mera, än postportot å ett bref från Paris till Marseille. Om postportot i England vore lika bögt, som före 1859 års reform, skulle visserligen uppfinningen och bruket af den elektriska telegrafen icke varit af någon fördel för finanserna; men England har handlat konseqvent. Då det underlättade varutransporten och resandes fortskaffande, ville det äfven befordra tankeförbindelsen. På samma gång jernvägssystemet kom till stånd, nedsattes äfven postportot till ett likformigt belopp al 4 penny för hela Storbrittanien. Medan antalet af resande ökades tredubbelt, steg genom postportols reduktion antalet af bref från 75 millioner till 300 millioner om året. omLg onaKIEUmLLASLE mUTLKEN. UIi New-Tork säkerligen är den praktfullaste i sitt slag. Framsidan åt galan är af hvit marmor; på begge —— MM ——— — — sidorna om hufsvudingången äro tvenne stora fönster, som hvart och ett består af en enda glasskifva om sex fots bredd och elfva fots höjd. Man inkommer först in en stor sal, hvars väggar äro fodrade med mahoguy och hyllorna sörsärdigade af lönn. Härifrån inträder man i en annan sal, öfver hvilken en nittio fot hög kupol hvälfver sig. Rundt omkring rummet stå spegelblankt polerade mabognybord. Ena väggen är helt och hållet beklädd med spegelglas. Taket uppbäres af sköna pelare med rika kapiteler. En hvalfgång, som skiljer detta rum från det förra, uppbäres al italienska marmorpelare polerade och blanka som glas. Väggar och tak äro prydda med mästerliga sreskomälningar. I första rummet hänger en ljuskrona, som icke skall ega sin make i skönhet. Då denna butik öppnades, innehöll den ett nytt varulager om 600,000 dollars värde. Icke miudre än 400 bodbetjenter äro sysselsatte i och för handeln derstädes. Detta ovanligt praktfulla magasin upplyses om aftnarna med tallrika gaslågor, bvika öfvergiuta det med ett magiskt skimmer. Uppvärmningen sker förmedelst en värmapparat i jordvåningen. (Läsebibl.) NY VATTENLEDNING, Hamburg får snart sårdig en vattenledning, utförd under ledning af ingeniören Lindley, troligtvis sor närvarande den förnämsta vattenledning på europeiska kontinenten. I förening med slussbyggnaden — hvilka båda egentligen bilda ett helt — höorer den okvifvelaktigt till de mest storartade och gagnande byggnadssoretag. Genom dessa anstalter tillföres byar och en stadsbo klart, renadt dricksvatten från källor ofvanom staden, hvaremot, å andra sidan, allt begagnadt och smutsadt vatten afledes, nedan för staden, i Elbe-floden. Såsom svar på alla de angrepp, för hvilka byggmästaren varit utsatt, har ban allmängjort en utförlig beskrilning på vattenledniagen, i form af en till byggnads-kollegiet afgisven berättelse, en beskrilning, som för technici är af stort värde. Vid pass en sjerdingsväg från staden är vattenkonstens drift-verk. Två Corowallska ångpumpar — — —— —? ....z:z2— — sl—— —