Article Image
SEE TUE SAP FEM FJr b MEL 5STÖEETer oo — af den stora sjön Wenern. Vid uppnåendet al Wenern uppstod fråga, om del vore lämpligare att här sluta vägen, genom en dambyggnad ut till sarvattnet, eller att omedelbart föra den till staden Wenersborg. Ostridigt är det af stor vigt att föra vägens slutpunkt: till nämnde stad, men isynnerhet till segelbart vatten, och om äfven denna åsigt för det närvarande icke skulle finna allmänt bifall, så måste detta företag likväl i framtiden och då med större kostnader och förluster en gång ske, hvarföre ock nu projektet är fullföljdt för liniens fortsättning omedelbart till Wenersborgs hamn. Wassbottens nordliga stränder bilda till större delen ojemna bergsböjder, blott här och der med ringa utgrund, men sjelfva sjon, såsom genomskuren af den från Wenersborg till den nordliga stranden förande brobyggnaden och dessutom af den farvattnet betecknande quai, kan icke mycket uppröras af vindarne. Strömmen går vid den sydliga stranden, och den uppgrundniug, som på den nordliga sidan och serdeles mellan brobyggnaden och quaien redan visar sig, måste allt mer ocb mer tilltaga. Vattnets djup derstädes är för närvarande blott ringa, hvilket synes af det derur uppskjutande gräset; men någon speciel pejling är ej företagen, eburu för åndamälet nödig undersökning i detta afseende skett. Vid jemförelse af alla förhållanden visar det sig lämpligast, att jernvägslinien går genom sjön och slutar i närheten af staden vid Dahlbobron. Linien genom sjön till bron är 6960 fot och fortlöper i närheten af stranden, så att de ersorderliga byggnads materialerne kunna tagas derifrån. Blott den sista delen skärer, likväl vid ringa vattendjup, tvärs öfver sjön, så att de nödiga materialierne äfven lätt kunna erhållas sjöledes. Brons närhet kommer likväl bär till stor nytta för materialiernes transport; men för att ej hindra trafiken i sorvattnet och nyttjandet af quaidammen, hvilken sednare tillhörer ett actiebolag, äfvensom för att göra jernvägs-anläggningen galldeles oashängig, är för densama, på sått planen utvisar, en särskild hamn föreslagen, hvilken , belägen nära vid segelleden, genom muddring lätt låter bringa sig till och bibehalla sig vid erforderligt djup. Den på detta sätt vunna jord kan fördelaktigt användas till upphöjande af terrängen för bangården. Jernvägen behöfver, i anseende till den ringa förändringen i sjöns vattenyta, då ingen sjogång eller islossning är att befara, blott anläggas 4 fot öfver vattovet och således vid 20 12 fots valtenböjd, enligt den derstädes befintliga vallenböjd mätare. Utförandet deraf blir således icke serdeles kostsamt och likväl ett stort ändamäl dermed vunnet. Vid uppställandet af projektet har jag såstat synnerligt afseende derpå, att, med ett ändamålsenligt sordelande af sluttningarne, i mojligaste mån inskränka arbetet. Vid hvarje terräng gilves det en gräns emellan stigningssorhållanden, som böra antagas, och kostnaderne for uförandet al jordarbeten och öfrige anläggningar. Finnas t. ex. på enstaka punkter af en jernvägslinia binder, hvilka blott kunna öfvervinnas medelst starka stigningar, så skulle det vara oklokt att genom dyrbara arbeten söka besegra andra mindre stora hinder, endast för att erhålla en mera horizontel väg. Tysklands nyare jernvägar visa äfven ansenliga stigningsförhbällanden : Dresden-Görlitz-vägen som 4 : 55; Braunschweig-Hartzburger-vägen 4 : 46, och detta på icke obetydliga sträckor. Man har med rätta föredragit att lita på förbättringar i machinväsendet och förminska anläggningskostnaderne. Den sednast omnämuda vägen belors å stigningspunkterne i början blott med bästar, dock snart ernäddes, i följd af behosvet, större sullkomlighet savål i lokomotiverna som i sjelfva banans konstruktion, och man förer nu derpå stora tyngder med proportionerlig skyndsamhet. I anseende till beskafsenheten och terrängen mellan Uddevalla och Wenersborg, vore det blott med utomordentliga kostnader mojligt att öfverallt framskaffa gynnsamma stigningsförbållanden. Man bar derfore i projektet mera gjort alseende på machinernes verksambet. De högsta stigningarne 4 : 62 — 4 : 71 ufgöra tillsammans hjaft 6960 fots längd i öfriot ära sfrioninoarne

14 maj 1847, sida 2

Thumbnail