Article Image
Uvarje aktietecknande erkänner och underk sig de i denna inbjudning fastställde vilkor bestämmelser; dock så, att vid första bolagsstäm pluraliteten eger besluta om nödige rättelser jemkningar. Uddevalla den 7:de April 1847. oo C. Th. Agrell, M. af Cristiernin, Borgmästare. Kammarherre. H. de Reverony S. t Cyr, F. Flach, Brukspatron. Löjtnant.; F. UH. Gasslander, G. von Heideman, Landskamrerare. Olverste. M. Koch, A. Landström, s. d. Kapten i K. M:jls flotta. babrihor. C. AÅ. Malm, Jacob Tralm, Handlande. Sockerbruksidkare. gilagan Litt. 4. Iusvudlitlarne uti det af öfveringeniören Koenigk uppgjorda konstnadsförslag for anlaggning af en jernvag emellan Uddevalla och Wenersborg. 4:sta Titeln Tekniska förberedande arbeten Rgs Rdr 41,040. 2:dra dito jordersäuvingar 29,425: 5. 5. dje dito rödjnings-, grälningsoch sprängningsarbeten 746,849: 44. 4:de dito doceriagsanlagens befästande 6,154: 14. 5:te dito broar och broposter 142,966. 6:te dito besåstande af planum 28,704: 40. 7:de di o ölverbyggnaden å banan 521,554: 28. 8:de dito vågölvergängar 10,259: 18 9:ue dito vändskilfvor och alvikningsinrättningar 15,300. 10:de dito telegraser 5,456. 11:te dito vahthus 2,040. 12:le dito hangårdsanläggningar på 5:ne ställen 123,496. 15:de dito byggnadstedskap 18,400. 14:de dito miloch nummerstenar samt varningstaflor 5351. 15:de dito ej specificerade kostnader 48,888: 45. 16:de dito adwinistrationskostnader 75,600. 17:de dito räntor på anlåggningskapitaler under byggnadstiden 111,846. 18:de dito lokomotives och vagnar med tillbehör 548,044: 47. Sumwa Rgs Rdr 2,242, 265: 50. Bilagan Litt. h. Techniskt utlåtande, rörande anlaggandet af en jernvag mellan Uddevalla och Wenersborg. Staden Uddevalla, belägen på 59 graders Latitud och 30 graders Longitud vid Risäns utlopp i en djup vik af Kattegatt, med en för stora skepp tillgänglig bamn, ligger i rak linea 214 mil i vester från den stora insjön Wenern. Denna sjö, hvilken sträcker sig nåstan lill den sydliga halsons medelpunkl, uppsager i sig en mängd strommar och vatten, och bar derigenom, i förening med de redan befintliga kanalerna, för landets inre rörelse och genom forbindelsen med de ostra och vestra halven, en hög vigt. En stor del af de produkter, som utföras till utlandet, passera denna sjö, och då desamma utgora stora massor, hvilkas nedförande, särdedeles i deras hufvudrigining ät vester, på Trollhättekanalen och genom dess mänga slussar, är sörenadt med tidsutdrägt och betydlig kostnad, så har man redan for längre tid tillbaka föreslagit all bringa denna sjö i en närmare sörbindelse med hafvet, och att, med begagnande af de mellan Wenern och hafvet belägna insjöar, anlägga en ny kanal. Men Wenerns höga läge, efter förr anställda mätningar 447, och enligt den nyaste undersökningen, 454 sot öfver hafsviken vid Uddevalla, gör, särdeles som sänkningen icke är jemnt fördelad, kostbara gråsningar, till storre delen bergs sprängningar och slussanläggningar nodige for anläggandet af en kanal, hvarigenom produkternas transport fördyras och lördröjes. För rörelsens befriande från dessa hinder och för densammas upplifvande och utvidgande hafva i sednare lider jernvågar blifvit anlagde äfven der, hvarest segelbara floder utan slussar förelunnits, och de hysta förboppningarne hafva vida osvertråssats af en ölverraskande hastigt uppblomstrande rörelse. Uddevallas geografiskt gynnsamma läge mot Wenern, i förening med denna insjos böjd mot hafvet, är särdeles fördelaktigt för anläggandet och befarandet af en jernväg med afseende derå,

10 maj 1847, sida 1

Thumbnail