Nå UT Hos Red. bar blifvit begärd plats för följande Inbjudning till ahtie-teckning för bildande af ew bolag, l ändamål att anlagga en Jernvag emellan städerna Uddevalla och Wenersborg. Såsom en bland de mest storartade och inflytelserika skapelser af menniskosuillet, irumstar ostridigt den i sednare tider gjorda upplinning af jornvågar. be vigtiga resultater densamma, ännu knappast fullvext, srambrinsat i slera lander, formellelst det lif och den u veckling, som den beredt at folkens industriella och materiella kralter, lemna en säker garanti för dess nytta och andamalsenlighet. kulturen, buren på dessa jernvingar, tränger med bastigbet Iraw till de allävsnaste vinklar af verlden, och nationerna utbyta lika pilsnabbt ideer som varu-produbter. lIvarje civiliseradt land skyndar all ullegna sig denua rika uppsinning, och snart skall ett jernvägsnat olver hela Europa sammanbinda vestern med östern, och södern med norden. Vårt sädernesland besinner sig ännu i saknad af detta mägliga besordtingsmedel för handeln och industrien, ehuru förslag redan blifvit väckt lill anlåzaning af 2:ne storre jerubans-linier inom riket. Det. som nu är ilraga, alser att, medelst en jernvag al icke sullt 2!3 mils laugd, sammanbinda Wenern och Nordsjon. Redan från äldre tider tillbaka bafva fördelarne af en sadan sorbiadelse varit insedde och erkande, och erlarenheten har i rikt mått bekräftat dem, sedan, genom en hanal apläggning, dessa tva for traliken vigtiga punkter blefvo sorenade. Iernvägs-uppfinningen var dock ännu icke född, när det stora jäneverket Trollhätte-kanal sag dagen, ty otvilvelaktigt bade den förra da blifvitetillerkand soreträdet framför den sednare, med hänsigt bade till anläggningskostnad och ändamalsenlighet. For ett tiotal af är tillbaka väcktes fråga, huruvida det vore sormänligare att antingen utvidga nåmnde kanal eller anlägga en uy emellan Uädevalla och Wenersborg, för att på den kortaste vägen förena Wenern med hafvet. Ehuru hongl. M:is nådiga beslut I denna fråga, med såstadt afseende hufvudsahligast på kostnadssorslaget, utsoll för det förra alternativet, torde dock ej miudre deral, än af hvad erfarenheten sederwera gilvit vid banden, få slutas, all Trollhätte-kanal icke ensamt eller tillrächligt, såsom hommunikationsmedel, förmår uppfylla landets behol och ansprak. Dels alståndet al denna våg från Wenern till halvel, utgorande ombriog 9 mil, dels den längre tid under året, som hanalen år stängd, och dels den längsamhet, de besvärligheter och de dryga srogt: och sluss-afgifter, Som med farten dera äro förenade, uigora olägenheter, hvilka ej kunnat undgå att leda uppmärksamheten på en beqvåmare kommunikaltions-linie, genom anlågsandet af en jernvåg emellan Uddevalla och Wenersborg. Intet stålle gilves ock inom riket, som bältre lämpar sig för en sadan anläggning, och sordelarne deral framställa sig sjellmant för hvar och en opariusk betraktare af redan besintliga lokaloch tresik-sörhållanden. Utan att nämna de förmiäner, städerna Uddevalla och Wenersborg, såsom jernvägens begge ändpunkter, enskildt tillstyndades, skulle denna anläggning för de omkrisg Wenern liggande landskap, Wermland, Westergöthland och Dahlsland, medföra oberäknelg vinning, dels derigenom, att dessa provinser; betydliga och vigtiga produkter af jern, spinmål och trävaror kunde på några få timmar ester ankomsten till Wenersborg vara i Uddevalh färdige till export, bvilken derilrån ytterligare kunde underlättas, om och när så erfordrad:s, medelst angbogserings fartyg genom skärgtien, och dels deraf, att de för nämnde landskp behösliga import-varor, vida bastigare ån nu sker, kunde dem tillhandakomma. llärsörutm torde böra anmärkas de betydliga qvantiteter af spanmål och andra produkter, hvilka landägen fortskaffas till och ifran kust-orten, dertil tusentals mansoch håäst-dagsverken nu måce användas cam oonam iernvägs-transporten DDaa