Article Image
2 2—2— —— — Utdrag ent elen svensk-norrska EHandelsoch Sjharts kOmättCCLRS till Eongl. Maj:t algilna betänlande). Efter att de norrske kommitterade sålunda gjort redo för deras äsigter, vare det likaledes undertecknade, kommilterade från svenska sidan, tillatet att i underdånighet yttra sina tankar angående saken. De svenske kommitterade äro af den mening, atl den kungliga förorduingen af 4825 (lag i Norrige 4827) på samma gäng den undanrojde flera al de binder, som ditintills hade legat i vägen för handelsrorelsen mellan Sverige och Norrige, för begge dessa riken har medfört högst våsendtliga, ömsesidiga fördelar, dels genom all för det ena rikets skeppsredare öppna tillträde till ett obehindradt deltagande i fraktsarten till och från det andra riket, samt för begge landens handlande tillfälle till, att, så vål vid insörsel som utförsel, lika fritt begagna både det ena och det andra rikets fartyg; dels derigenom, att det omsesidiga utbytet al begge rikenas produkter, så väl landvägen som sjoledes, blifvit i betydlig mån befordradt. Det är visserligen icke de svenske kommitterade obekant, att inom Sverige latit sig sornimma klagomål derotver, att den de norrska fartygen medgilna rättighet alt i svenska hamnar behandlas lika med de inlävdska, lägger hinder i väsen för en större utvidgning af den svenska handelsflottan, emedan de norrsbha sartygen i allmänhet kunna antagas segla sor lägre frakt, än de svenska, äfvensom derolver, att de handlande uti atshilliga i närheten af rihsgränsen belägna delar af Sverige halva funnit sin handelsrörelse minskad genom det för innebyggarne i dessa trakter öppnade tillfälle, att på det norrska området sorse sig med utländska varor, bvilka de hafva rättighet att i mindre partier tullfritt medföra ölver riksgränsen. Hvad beträfsar den första af dessa hlagopunkter, så halva visserligen de svenske kommillterade af allmänt tillgängliga uppgifter inhemtat, att samtlige svenska stapelstäders fartyg, som är 1825 utgjorde ett antal al 700, med en drägtigbet af 48,145 kommerseläster, är 41845 iche hade stigit till ett högre antal än 952, med en drägtighet al 65,6358 hommerseläster, hvilken tillvext under loppet af tvenne decennier elter all sannolikhet skulle hafva varit vida större, om icke antalet af noriska fartyg, som hade besökt Sverige och bufvudsakligen varit sysselsatte med utförsel af svenska produkter, i synnerhet från Götheborg samt vissa städer och Jastageplatser vid bottniska viken, under samma tids förlopp så betydligt tilltagit, att de här ofvan omförmålte norrska fartyg, som år 4826 endast utgjorde ett antal al 460 med 15,961 lästers drågtighet, år 4843 besunnos ökade till ett antal af 1,059 med 85,571 lästers drägtighet — en omständighet, som man tillika torde vara berättigad att anse såsom en af bufvudorsakerna till den norrska bandelsflottans tillvext under loppet af nyssbemålte år, nemligen sran 55,195 till 109,171 bommerscläster. bå det imellertid svärligen kan uppletas något shäl, hvarsore icke svenska fartyg skulle kunna utirustas och segla för lika billigt pris som de norrska, och då det för Sveriges betydliga trädvaruskeppning är af vigt, alt man på de svenska exportplatserne kan erhålla fartyg till billiga frakter, samt då man för öfrigt icke eller bor förbise, alt äfven svenska sartiyg till någon del finna sysselsättning i sraktsarten på Norrige, i svanerhet vid införsel af spanmål och salt samt utförsel af trädoch fiskvator; så anse de svenske kommitterade, att osvanbemälte klagopunkt ingalunda bör gifva anledning till något förfogande, hvarigenom den fria konkurrensen mellan begge rikenas handelsflottor skulle blifva inskränkt. Eburuväl staden Strömstads och måhända äf

30 april 1847, sida 1

Thumbnail