Article Image
Utkast till en förordning, beträffande Sveriges och Norriges ömsesidiga Handel och Sjöfart). Adpecrfr-ce Artikeln. Om svenska och norrska fartygs önsesidiga ralligheter samt om kommunikationen sjöledes mellan de förenade rihena. 2 25. Alla norrska, öppna eller däckade, fartyg af hvilken drägtighet som helst skola i Sverige, och likaledes svenska, öppna eller däckade, fartyg af hvilken drägtighet som helst skola i Norrige behandlas såsom inländska samt iillgodonjuta alla dermed förenade rättigheter och erlågga lika afgifter till statskassan, städer och särskilta inrättningar, vare sig alt de fara från det ena till det andra riket, eller de ankomma från eller afgå till utländska orter, barlastade eller med ladduing, med inlåndska eller utländska varor. For att så räkna sig till godo dessa och ölriga, med afseende på de varor, som föras i svenska eller norrska fartyg, här nedan bestämda, omsesidiga fördelar, skola fartygen vara sorsedde med sådana dokumenter, som uti de i hvart och ett af rikena gällande förordningar finnas soreskrilna, för tillgodovjutande af deras nationalitet. 2 24. Fartyg, som äro byggde i ettdera af de förenade rikena, ålvensom fartyg, som i ettdera af dessa riken blifvit naturaliserade, sedan de, antingen efter strandning på etidera afde förenade rikenas kuster, blilvit köpte af svensk eller norrsk inan, och derefter på svenskt eller norrskt skeppsvars blifvit i så våsenätlig mån reparerade, alt kostnaderna derfore belopa sig till minst lika mycket som kopesumman, eller, elter alt hafva blifvit uppbragte al svenska eller norrska örlogsfartyg, eller kapare, i svensk eller norrsk hamn blifvit lagligen prisdömde och sorsålde (till svensk eller norrsk man, kunna, när de varda det ena eller det andra rikets innebyggares egendom, derstädes naturaliseras, utan erläggande af någon naturalisationsafgift. Fartyg, som äro byggde i nägon Sverige förut tillhörig provins och som vid afträdandet af denna provins allaredan voro och sedermera varit svensk mans egendom och hvilka i Sverige blifvit behandlade sasom inländska, skola äfvenledes, när de blifva norrsk mans egendom, vara befriade från erläggande af naturalisationsasgist i Norrige. 2 25. bet skall icke vara det ena rikets sartyg tillätet att segla för frakt mellan det andra rikets hamnar. Dock skall det icke vara svenska fartyg förmenadt att intaga större eller min. dre af deras till svenska eller utländska orter bestämda laddningar, eller att utlossa större eller mindre delar af deras från Sverige eller utlandet medförda laddningar vid åtskilliga norrska tullstationer. Samma rättigheter skall i svenska hamnar tillkomma uorrska fartyg. 226. Varor, som med svenska fartyg ineller otsöras, skola, utan afseende på den ort de ankomma, eller till hvilken de afgå, icke i Norrige vara underkastade andra eller högre utgifter, hvarken till statskassan, till städer eller särskilta inrättningar, än om de ineller utföras i norrska fartyg. Samma sörlållande skall i Sverige ega rum i afseende på varors inoch utförsel med norrska fartyg. 2 27. I afseende på tillåtelsen alt sjöledes utföra inländska eller utländska naturprodukter eller tillverkningar från det ena till det andra riket, samt i afseende på beräkningen af utförselsalgister för de varor, som föras från det ena riket till det andra, skola de allmänna föreskrifter gälla, hvilka i vederbörande rike äro ellen varda gilna, beträffande varors utförsel och förtullning. 2 28. Pluraliteten af de kommitterades förslag till denna 2 lyder sålunda:

19 mars 1847, sida 1

Thumbnail