ö i : S a —AL g— — — — — — INRLKEA NNEIETER. Från ELa mndtsourren. Örebro den 30:nde Jan. Det har en tid bortåt varit fråga om inrättandet af en direkt ångbåtsfart mellan Hults lastageplats och 66theborg. Vi kunne vu meddela den fägnande underrättelsen, att ett bolag härföre bildat sig, och att denna ångbåtskommunikation redan nu i vår kommer att begynna. 1 sammanhang dermed få vi äfven nämna, att det bolag, som äger ångfartyget Mälaren, förenat sig med det nyssnämnde, om, dels att ställa de begge ångfartygens turer i samband med hvarandra, dels att öppna en direkt kommunikation häremellan och Hult, så att passagerarne, som från Stockholm till Götheborg välja vägen öfver Örebro, härifrån i beqvåma vagnar, utan dröjsmål, sortskaffas till Hult, der det till Götbeborg destinerade ångfarlyget möter — och på samma sätt tvärtom från Götheborg till Stockholm — hvarigenom man beqvämt kan göra resan mellan rikets begge största städer på icke fullt trenne dagar. Till en början komma dessa turer att göras endast en gång i veckan, men all anledning är att en lisligare tralik snart skall göra användandet at flere ångfartyg och flere diligenser beböslige. — Bolaget lärer föranstaltat, att passagerare ocb fraktgods skyndsamt sortskassas äfven mellan Christinehamn och Hult, hvarigenom det angränsande Wermland och hela Filipstads bergslag kunna draga fördel af den nya kommunikationen; bvarjemte bolagen, genom öfverenskommelse med det holag, som besörjer ångbåts-farten på Götha kanal mellan Stockholm och Götheborg, beredt sg tillfälle, alt till lägt pris sortskassa äfven tyrgre fraktgods mellan Stockholm och Wermland, med begagnande af Beomo såsom en gemensem upplagsoch trausito -plafs. Med hånsigt på passagerare-trasiken tro vi oss böra anmärka, att om dligenserna mellan Örebro och Hult gjorde färden under natten, — så att t. ex., då ångsanyget Målaren vanligen effer att hafva lemnat Stockholm kl. 5 f. m. bitkommer kl. 9 på aftoren, diligenserva senast kl. 40 samma afton anrädde resan till Hult, och passagerarne genast vid ditkomsten embarkerade, — skulle resan mellan Stockholm och Götheborg kuana, på derna våg, göras på kor— 7 ) I tare tid än 48 timmar såsom vi tro till och med på 40 till 44), hviken tidsutdrägt ytterligare skulle förkortas om diligeus-sorbindelsen utsträcktes till Arboga, hvarigenom det låaga uppehållet i Hjelmare-kanalen undvekes. På detta sält skulle denna kommunikation äfven blifva af stor vigt för. postbelordringen, hvarigenom också en okad fördel bereddes ät de deri interesserade. — Henriksmesso-marknad asblästes sistl. Onsdag. Det intrassade tovädret bar påskyndat mängens afresa, och de flesta resande torde nu bafva lemnat staden. Med undantag af säljare, tyckes marinaden hafva varit mindre besokt än vanligt. Peaningetillgängen har dock varit god och jokasseringarne i allmänhet gått lätt. Om spanmälsmarknaden skulle mycket kunna sägas, ehuru ej särdeles mycket i denna handel blifvit gjordt. Några bestämda allmänna priser hafva icke blifvit uppgjorde, utan bafva olika poster blitvit afyttrade till olika priser. Flere, både säljare och kopare, bålla sig ännu tillbaka. Få dagar före marknaden var man temligen allmänt beredd på att Henriksmessopriset å god råg, levererad i Örebro, skulle blilva 13 R:dr pr tunna; sednare underättelser bestämde dock säljare alt öka sina anspråk och, så vidt vi vete, har ingen god råg salts under 46 R:dr pr t:na, till uvilket pris många spekulanter finnas. Men vi känne älven att för vacker vara bjudits 46 R:dr 24 sk., utan att såljarue antagit anbudet, äfvensom att för varan, lefvererad i Askersund (för skeppning på Götheborg) bjudits ända till 17: 24 a sS R:dr pr tunna. Lefvererad i Nora har råg betalis med 46: 24 ä 17 R:dr, ehuru få poster slutats; och i bergslagen med 47: 24 sk., 48 R:dr hb 48: 24 sk., allt ester alstäåndet och sorslingen. Smärre torgförde poster, af till det mesta blasblandad råg, uppköpte för brännFacmrännine. hafva sålts för iemförelsevis lägre