visat sig hafva synnerliga anlag för det yrke ban valt och derjemte gjort sig känd för stadga och pålitlighet, må i afseende på åldenn det un dantag få ega rum, alt han vid syllda 46 år kan till gesäll antagas. bå lärling varder till gesäll antagen, anses lärlingskontraktet bafva förfallit. 2 54. Då gesäll skall anställas till arbete hos sabrikseller handtyerksidkare, upprättas kontrakt derom för högst tre är, på sätt i 2 32 sagdt är. Med antagande vid fabrik eller handtverksverkstad af andre arbelare än lärlingar och gesåller sorsares på sätt i 2 32 föreskrifvet är; dock alt for sådane arbetare vid fabriks tjenstetiden icke må till mindre än 6 månader bestämmas. (Forls.) TGÖTHERGR GO. llamburgerposten af den 22:dre har i dag uteblifvit siväl som Londonerposterne af den 19:de och 45.de, bvilken sistnämnde post redan förra postdag uleblef. Rorande tillståndet med isen i skärgården, saknas i dag tillförlitliga notiser. Amalia, Lund, lastad med kalle, har inkommit på resa från Rio till Götheborg, och en briga, som sökt hamn, sages hafva varii synlig utantör isbandet. Tidningarne från Malmö berätta, att efterapade Wermlands provincialbanks kieditsedlar älven dersstådes blifvit satta i omlopp; hvadan allmänheten atvarnas, att vid vexel och liqvid se sig noga före. be efterapade sedlarnes valor bar icko blilvit uppgilven. Vi hafve i dag en för stadens resp. innevånare ganska angenäm nyhet att förkunna. Del har nemligen lyckats Herr grosshandlaren J. V. Silvander, at, under sitt vistande i brödrarikets hufvullstad, hos noriska Regeringen utverka medgifsvande för ångsartyget Christiania, alt, på dess turer mellan Norrige och köpenhamn, gå ända upp till skeppsbron, eller, såsom den i dagligt tal kallas, Stora Bommen, härstädes. Flerfaldiga försök att erhålla deta medgilvande balva, som man vet, förut blifvit gjorda; men utan framgång. bet är genom ett till norrska inrikes departementet ingifvet memorial, i hvilket de ömsesidiga fördelarne så våt för Götheborg som for angsartyget och de detsamma ätföljande passagerare blifvit utvecklade och framställde, som lerr Silvander nu vunnit ändamlet och på samma gång gjort sig förtjent af de trasikerandes erkänsla. Den från bemälte departement till honom ingångna ofsiciella skrifvelse, rörande ifrågavarande angelägenhet, lyder som följer: aFra den Kongelige Norske Regjerings Departement for det Indre. Efterat man havde borresponderet med Föreren af Dampfartöiet Christiania, Premierlieutenant Fleischer, angaaende det fra Hr Grossereren under beres Ophold hersteds indgivne Forestilling om at det nEvnte Datupsartoi paa dets Toure mellem Norge og Kjobenhavn maa gaae heelt indtil Gotheborg, instedetsor som bidtil at anlobe Udhavnen eller Toldstationen Klippan, bar Departementet bestemt sig til at lade Fartoiet för Fremtiden og indtil videre gaae op til Götheborgs indre llavn. Ved berom at meddele H:r Grossereren Underretning har man troet at burde tilloie, att Dampskibets Chef har frembevet hvor nödvendist det er for Dampsartöiet, at der sörges for at andre Fartöier ikke ligge i Veien hverken under Passagen i Revieret eller under Svingninger i slavnen, saa al der ikke moder nogen llindring for at Dampfartöiet med störst mulig Lethed kan udfore den forlengede Route, som vil blive Folgen af at lobe ind til Götheborg, samt at bepartementet, som heri er fuldkommen enigt, har troet i Herr Grossererens Forsikring om, at Götheborgs Stads Åuthoriteter med Beredvillighed ville gaae Dampsartoiets Forers billige Önsker imode, at kunna vera farvissat am At dar fra VodkamRR RDR DERE BR AA PERSER ES ER —x——— —— m-—-—. -— --— -— ktk Ä :k ——