Hvad vilja de Radikale? WII. De radikale vilja äfvenledes att från statens sida åtgärder skola vidtagas till upphjelpande af vår sjöfart och vårt skeppsbyggeri, uvilket sednare, om det rätt uppmuntrades och understoddes, skulle kunna bliltva en af landets sornämsta nåringskålsor. Det är allmänt kändt, att uti intet land i kuropa, och knappast i hela den civiliserade versden, kunna ypperliga fartyg byggas för så godt pris som i Sverige. Det är älven faktiskt adagalagdt, att vara nortländsha lusushogar lemna ett skeppsvirke, som i godbet foga star eler dylikt af ek, om man med sakhånnedom försiär all välja och i rattan tid hugga detsamma. Dessutom hafva vära grusvor ett outtomligt förrad al jern till byggande al jerniartyg, uvilha i sjellva England falla sig billigare, än dylika af träd, åro 3)5:delar låttare än al ek, och segia fordenskull ojemlorligt hastigare. Uti G. R Por. ters ashandumng om den engelska nationens orkosran lemnas den upplysning, at en enda skeppsbyggmåstare, Jokhn Laird tran Jiverpool, byggt 45 jernsbepp af 12,600 soas drägtighet, och att i England, blot ilran 4830 till 4843, blifvit byggde olver 4530 jernlariyg. Sadana sartyg notas vida mindre, benosva icke koppras, taga icke rota (dry tvot) och aro både lätare, varaktivare och säkrare. År 1810 bygsdes i England det forsta skepp af jern; ar 1820 det första ångfartyg al samma metall, halladt Aaron Manby. Det hade ar 4842 i 22 är gått mellan London och Havre utan alt nagongang behöfva repareras. — Mäune icke uhvidgandet al en industrigren, sådan som skeppsbygueriet, vore lör Sverige vida naturligare, an atskilliga andra utländska, som man sorsobt alt göra hemmastadde här i landet; hvilka Regering och ständer under loppet af nära ett arkundsadle understodt och uppmuatrat med slere mitlioner riksdaler, och som detta oakladt icke kunna besta annorluoda, än att den stora massan af folket maste dagligen och arligen skatta till deras underball, utan att de dock på langt när kunna tillverka så mycket, som den tilltagande kon sumtionen sordrar? Att ett land, som för godt pris kan bygga goda lartyg, äfven med tordel skall kunna salja dem till utlänningen, eller mel honom i alla den civiliserade verldens hamnar tafla om frahthandeln, ligger i sakeus natur. fvilken lörvirfskäila ligger ej blott i denne sednare? oen halve vi iche på vara vidsträckta kus er en härdad och sjovan befolkning, med hvilken vi kunne bemanna dessa fartyg — en belolkning, som nu antingen genom elt sparsamt fiske eller ett demoraliserande nåringssang, nemligen lurendrejeriel, måste soka sitt uppehälle? — Tusentals armar, som nu antiagen stå I armodets, brottets eller lätijans ljenst, skulle genom ett ändamalsenlig: uppmuntrande af var sjöfart och vära skeppsbyggerier kunna finna en varaktig och hedrande sysselsättning, och, om nöden en gång så kråsde, kunde staten al samma armar och de flytande murar, som de byggt, eller förde ofver vagorna, kunna påräkna ett säkert skydd för sin sjellständighet och sitt oberoende. Man skulle ensamt osfver detta ämne kunna skrilva en hel bok, och vi hasfve till vår disposition blott det inskränkta utrymmet al en tidning. Vi måste sordenskull åtnojas med blotta vinkar och utkast samt derefter osvergå till andra maktpaliggande ämnen. i IX. De radikale vilja ock en tidsoch ändamålsenlij lagstiftning, så val hvad betraffar civila som kriminella mål. Ämnet är så mangsidiat diskuteradt och utveckladt; behofvet af reformer i vår broumalslag, vär strafflag och vår civila lag så allmänt insedt och erkändt, alt några vidare skål för Radikalernes vilja och sträfvanden i delta hänseende icke hår beböfva sramläggas. Vill man imellertil nödvändigt hafva sådana; MA man då aannamläsa LL 3 oo of EA