Article Image
Det synes af officiella dokumenter, af hvilka ölversätiningar äro bifogade, att kostnaden för malmens befordrande från bergverken till Göljens bruk, såsom den för närvarande forslas på slädar, dragna af rehnar och hästar, bestiger sig till 22 s. 6 d. per ton, hvartill kommer en ytterligare kostnad för jernets nedforslande från Goljens bruk till Östersjön ). Till ett lika belopp stiger kostnaden för nedsorslandet af trädvaror samt andra produkter. Vid den aldra lägsta beräkning af trafiken kan man icke uppskatta den till mindre, än 50,000 tons per är af jernmalm, timmer, plankor, beck, terpentin och andra produkter, som nu nedjöras i endast små qvantileter. bessa 50, 000 tons. oster endast 20 s. per ton, för hela vägen från bergverken till Östersjön, komma att inbringa, endast och allenast af trafiken på vägen, en ärlig nettobehållning sester afdrag af den höga summan af 7000 för sartens besörjande och tillfälliga utgifter) af 43,000, eller: inemot 23 00 af hvad kostnadsförslaget upptager för jernvågens anläggning, eller nära 46 0,0 af heJa bolagets grundfond. Härtill får man lägga den vinst, som uppstår af försäljningen af jern, trävaror, eller andra produkter, hvilken vinst naturligtvis kommer mycket att variera allt efter som marknaderna stiga och falla; men efter bvarje afkortning för fluktuationerne i priserne, efter aldrag af alla slags utgifter för öfveruppsigt, arbetslöner och produkternas forsling samt efter auslående af en lagom summa för tillsälliga kostnader, kan icke nettoprovenyen, som kommer att erhållas medelst försäljningen af jern och plankor, beräknas till mindre än c 55,000, men kommer högst sannolikt att betydligt öfverstiga denna summa. Dessa 55, 000 C, tillagde till de osvannämnda 45, 000 (rena askastningen af rörelsen på jernvägen) komma alt gilva ett totalbelopp af 2 78,000 såsom bolagets årliga nettoinkomst, eller nära 29 09 af de till grundfond hestämda 2 270, 000, utan att räkna andra rättmäliga inkomstkällor af mindre vigt, hvilka näppeligen behöfva vidare påpekas i denna plan, men som dock tvisvelsutan komma att ansenligen öka bolagets vinst. Det får icke sorglommas, att, medelst inrättandet af en jernvåg, transportikostnaden från bergverken till Östersjön blir aldraminst 50 0, billigare, än hvad förhållandet nu är, och med de ökade beqvämligheter och den regelmässigbet, med bvilka jernets smållning och bearbetning komma adt drilvas, skola de ursprungliga kostnaderne ganska väsentligt förminskas, och följaktligen egarnes vinst ökas i proportion utölver det ofvannämnde beloppet. Ett förståndigt tillämpande och bruk af nyare och framtida uppfinningar i jernsorädlingen komma att ständigt utgöra ett föremål för bolagets interesse och uppmärksamhet, och blilva otvilvelaktigt ytterst sördelaktiga, i det de verka kostnadsbesparande på jernets förarbetning och på samma gång förbättra dess egenskap. Såsom ett vigtigt och interessant faktum, som icke är så alldeles främmande för denna fråga, torde nämnas alt några värderika koppargrufvor, belägna nära Nordkap, 200 mil norr om Gellivare jernmalmfelt, hafva i många år med stor fördel drifvits af ett engelskt bolag; och enår man har all anledning att af svenska styrelsen förvänta hvarje lättnad och uppmuntran till befordrande af ifrågavarande företags framgäng, så försäkrar man med tillförsigt, alt sistnämnde företag kommer att blitva en af de mest vinstgifvande speknlationer (om det ordet får begagnas), som på många år kommit till brittiska kapitalisters kunskap. För att likväl, så mycket som möjligt, betaga ifrågavarande företag hvarje sken af spekulation eller risk, så föreslås det att i förväg låta anställa en allmän besigtning af hela egendomen, och anordna en ordentlig och noggrann undersökning af dess närvarande tillstånd, värde, vilkor och förmåner, och alt af svenska styrelsen erhålla en laglig gåfva eller bevillning af det för väganläggningen nödiga land, tillika med andra privilegier cam FQ arfardrac får förslavets ulföran

30 oktober 1846, sida 2

Thumbnail