ERT —4 BREES SEMA MSE DnB UR CW— TM NET VN OM håller om att varda bland antalet af dess elever upptagen. Många gossar ditsändas af sina föräldrar, anförvandter eller målsmån; andra åter ditföras af eleverne sjelfve och varda på deras rekommendation vid densamma anställde. Medelst en skriftlig förbindelse förpligtas hvar och en elev, att ända till sitt 21:sta år helt och hället ställa sig till direktionens forsogande. Under denna tid eger direktionen full rättighet att placera eleverne, huru den behagar, vare sig på örlogseller handelssartyg. För att göra dem skicklige derlill åtgå stundom icke mera än tre till fyra månader. När eleven återkommer från en af honom gjord sjöresa, inträder han å nyo i läroanstalten. De penningar, han under färden forvärsvat, blifva, efter aldrag af ekiperingskostnaderna, uti egarens namn insatta i allmänna sparbanken och derstädes förräntade. På de ta sätt kan en elev, då han, hunnen till myndig ålder, uttråder ur inrättningen, genom flit och sparsamhet ofta bafva att utbekomma ett litet sammansparadt kapital af 200 till 300 R:dr svenskt banko, hvilket då alltid kommer honom ganska väl till pass, när ban skall försörja sig på fri hand. Dessutom bidraga dessa sparsummor mycket att fästa eleverne vid inrättningen; ty om de under en resa, eller annars, desertera från densamma, så sorlora de enligt kontraktet allt, som de under sitt vistande derstädes förvärfvat. Stundom blifva de äldre och mera utbildade eleverne begagnade af de i bamnen liggande kaptenerne vid aftacklande och tillrustande af deras fartyg. På detta sätt kan en elev esomostast förtjenar 24 a 32 sk. rgs hvarje dag, hvilken sortjenst likaledes insättes i sparbanken, for att i sinom tid komma egaren till godo. Hvad beträffar elevernes underhåll, så befinna de sig vid inrätitningen delade i 3:ne klasser, nemligen: Första klassen består ai sådana, hvilkas föräldrar belt och hället sörja för deras underhåll. Andra klassen består af sådana, hvilkas anhorige till någon del bidraga till underhallet. Tredje klassen består af sådana, som äro utan alla medel och hvilkas underhäll soljakteligen bekostas af inrältningen. Totalbeloppet af inråttningens utgifter under loppet al de 6 första åren, då naturligtvis det mesta byggandet, inredandet och materialanskafsandet egde rum, uppgick till 89,345 francs. Detta ingeniosa, nyttiga och välgörande företag kunde naturligtvis icke annat än väcka mycken uppmärksamhet, så väl bos en mängd våältänkande enskilte personer, som hos vederbörande auktoriteter. Också kommo municipalstyrelsen i Bordeaux, franska bandelskammaren, marinministeriet och ministeriet för den ossentliga undervisningen broderne Laporte snart till hjelp med årliga penningeunderstod, materialier, 0. s. v., samt betygade stiftarne af den nyttiga anstalten, genom åtskilliga utmärkelser och hedersbevisningar, sin och samhållets erkänsla för deras allmäntnyttiga företag. Åtven prinsen af Joinville tog skolan under sitt hägn och blef dess gynnare och beskyddare. Det af Fourier uppställda problem: alt genom afvexling i sysselsättningarne göra arbetet lockande (attrayan!t) och, så att säga, underhallande, tyckes, hvad ifrågavarande anstalt beträffar, bafva blifvit på det lyckligaste och mest ändamålsenliga sätt löst. Ynglingarne betrakta sitt arbete nästan blott som en nyttig lek och förrätta detsamma med en lust och en ilver, som på en gång väcker beundran och glädje. Frågar man någon af inrättningens föreståndare, huru många sritimmar eleverne hafva, så svarar han: alngas; men inbjuder tillika den spörjande, att elt par dagar å rad öfvervara sysselsättningarne för att ölvertyga sig om, all nägra sritlimmar allsicke behöfvas. Stundom, i synuerbet vintertiden, erhålla dock eleverne verkligen en slags fristunder, men som då af dem användas till läsning af nyttiga resbeskrifningar och binorafier öfver namnkunnige siömän.