Article Image
om vi icke redan sått göra en sorglig erfarenhet af den för Stralsund menliga inverkan, förlusten utaf ångsarten på Köpenhamn utöfvat, hvilken, ehuru det geografiska läget då likaledes talade till sormån för Stralsund; för 2 år sedan sslyttades derilrån till Stettin: Med stor ledsnad skulle Stralsund, hvilket i den sednare tiden förlorat mycket al den rörelse; der sordomdags värit; se sig i saknad af denna post-kommunikation; hvilken den ägt en lång foljd af är, och på hvilken den tror sig på visst sätt äga en historisk rätlighet; det skulle genom post-kommunikationens förflyttning till det i alla alseenden favoriserade Steuin linna sig förnärmadt i sina interessen, då det vida närmare läget till Sverige gör kommunikationen med Stralsund till den mest naturliga. bistansen emellan Ystad och Stralsund är 18 mil, deraf 43 mil i öppna sjön; de öfriga 5 milen inomskärs, emellan Pommerns och Rägens kuster. beremot är vägen frän Ystad till Stettin 25 mil i öppna sjön, och 9 mil i skärgården, således sammanlagdt 52 mil. Osorklarligt blir det säledes, huru man vill försvara förändringen af en kortare sjöresa till en längre, då den sedDare i alla fall medför större kostnader och större fara. bet pastäs derjemte, att man medelst jernbanan från Stettin kommer fortare till Berlin och Hamburg, än från Stralsund, som saknar en sådan. Vidkommande detta, som afser ett snabbare inträlsande i Berlin, så blir förhallandet sådant, att sjöresan från Ystad till Stettin i vanlig ordning medtager 46 timmars tid; och resan på jernbanan frän Stettin lill Berlin 412 timmar, och då man härtill lägger, all ånglartygen vanligen göra resan mellan Ystad och Stralsund på 9 limmar, att Stralsund ligger 28 mil från Berlin, då man reser raka vägen genom Meklenburg, eller 32 mil om man lager omvägen ofver Passow, samt att dessa tillryggaläggas på 49 timmar, så blir skillnaden på bela resan mellan Ystad och Berlin 71, limma, — en skillnad som af mången visserligen icke torde lagas i betraktande, då obehaget och faran af sjöresan afkortas, och en säker landresa kommer i dess ställe. För bresposten lemnar dock den kortare sjöresan alltid en garanti för större regularitet. Paståendet alt äfven Hamburg skulle uppnås fortare; kan endast baseras på transpocten å jernbanan, denna stad och Berlin emellan: Men älven om denna bana vore särdig — hvilket den icke är — äger här eti misstag rum; ty enligt forestående beräkning erfordras för resan emellan Ystad och Berlin 20 12 timwars tid; emellan Berlin och Hamburg torde algå c:a 9 limmar, eller tillsammans 29 17 timmar. Till resan emellan Ystad och Stralsund medtages 9 timmar; de 40 milen från Stralsund till Rostock tillryggaläggas på chausåe på 6 timmar, resan från Rostock till ilamburg öfver Schwerin på 7 limmar, när den Under bygguing varande jernbanan blir färdig; bela turen saledes på 26 timmar eller på 5 12 timmars kortare tid; än ölver Slettiu. Ett annat rykte förmäler, det svenska regeringen intenderar alt förflytta stationen för postingfartygen, och det ifrån Ystad till Carlskrona. bDerigenom skulle sjöresan till Stettin blifva 46 37; mil, då den mellan Carlskrona och Stralsund icke öfverstiger 52 mil. Hvilka bevekelsegrunder, Svenska regeringen kan hafva att genom en sadan förflyttning försvåra kommunikationen med Tyskland, kunne vi icke fatta, ehuru man lätt borde inse, alt de faror; som alltid, i mer eller mindre mån; äro förenade med en sjöresa, komma att ökas genom passagen i skärgården och wellan utklipporna vid Carlskrona, dit inlöpandet nattetid torde blifva högst vådligt, om icke alldeles omöjligt. Personliga ösigler och interessen inverka imellertid ofta på dylika beslut. Om saknaden af en jernbana emelan Stralsund och Berlin nu skulle vara grunden ör förflyttandet af postångfartygen från Stralsund ill Stettin, så är detta djupt smärtande för Stralund, som redan sedan 2 12 år enträget, men tills lato förgäfves sökt koncession till anläggande af n sådan, och så mycket mera, som detta projekt, 2 ssdsu a .

28 juli 1846, sida 1

Thumbnail