Article Image
INRIKES NNMEEHELXTEEBS. Från Landsorten-. Uddevalla d. 16 Juli. Efter uppdrag och enligt fullmakt af hber kommitterade för den projecterade jernbanan häremellan och Wenersborg, hade sockerbruksegaren br J. Trahn, under sitt vistande i Hamburg, afrest till Berlin för anskaffande af i jernbanors anläggande kunnige personer, och, i sådant afseende, uppgjort kontrakt med ingeniörerne hbrr König, Pulkau och Gessner, hvilka, mot det, som det vill synas, icke obilliga arfvodet af 33 r:dr r:gs per dag i ett för allt, hvarunder resdagarne äfven äro inbegripne, åtagit sig uppmätningen och alvågningen af jeravägslinien. Nämnde herrar, åtföljde af en medbafvande betjent, anlände bit den 15:de dennes och trädde genast i verksamhet samt äro dagligen, åtföljde af nödige handtlangare, sysselsatte med arbetet, som förmodas vara fullbordadt på omkring en månads tid. Att döma efter den hittills gjorda ufprickningen skulle banan komma att från revieret härstädes mellan Skansberget och såkallade Waterland löpa öfver en del af norra stadsängarne, afskära nordvestra hörnet af norta kyrkogårdsmuren samt vidare öfver Elsebergs, lledegårdes, Mariebergs, Samneröds, Kuröds och Ramseröds egor, omkring en half mil i nära rak liaia. Mellan kuröd och Ramseröd skär den landsvägen och går öfver elfven. Längre hafva vi med egna ögon ej följt den; men den lärer, efter berättelse, sedermera till största delen komma alt hålla sig söder om landsvägen. En god början är således gjord till ett företag, som i England eller Tyskland, jernvägarnes förlofvade länder, sknile blott vara en småsak, men som i vårt folkoch penningfattiga fädernesland är en rak motsats. Då det redan lär vara afgjordt, att inga särdeles svåra och alldeles icke oöfvervinnerliga naturhinder möta, måtte det omfattas af allmän välvilja och allmänt deltagande, och måtte det enskildta intresset ej kasta i vägen

22 juli 1846, sida 2

Thumbnail