Article Image
Köpenhamn på samma gång som den Svenska konungasamiljen. Man har nu i London efter den franska ingeniören Brunels plan konstruerat 4 monstruösa lokomotiver, hvilka i storlek och ångkraft öfverträffa allt, hvad man hilintills i denna gren sett utföras i Frankrike och England. Dessa trenne lokomotiver heta: Great-Western, the Queen och the Premier. — Great-Western, som har erhållit tillnamnet lokomotivernas jätte, har följande dimensioner: hjulen, som sätta det hela i rörelse, hafva i diameter 2 metres 42 cent; cylindern 37 cent.; pumpstångens bana 61 cent.; kitteln 4 metres 80 cent.; lokomotivets vigt utgör 36 tons (omkring 216 skT v. v.) Den toma koloch vattenvagnen väger 10 tons. Denna machin har dragit en konvoy af 156 tons vigt. Lokomotivet the Premier, hvars dimensioner äro lika med Great-Westerns, öfverträffar dock detta motiv i dragkraft; ty vid ett nyligen anställdt prof har the Premier befunnits kunna draga en last af 406 tons. Dessa trenne lokomotiver skola användas till befordrande af staffetterna. I den engelska armeen hafva under loppet af sistförflutna månad blifvit anställde 83 officerare, af hvilka 34 hafva köpt sina platser till priser, som variera mellan 150 och 1,260 P. St. hvardera och utgöra ett totalbelopp af 21,490 P. St. I skrifvelse från Berlin af den 27:nde sistl. Maj berättas, att alla dervarande pohlska damer hafva anlagt sorg, och att I tillochmed åtskilliga af dem vid deras bröllop varit svartklädde. Kuriös öfverraskning. En ung man tände vid utgåendet från en tobaksbod sin cigarr. Den ännu ej utbrände sidibus, som han kastade på jorden, itände en ung dams kläder, utan att hon märkte det. Till hennes största förvåning sprang en förbigående herre på henne och slöt henne ganska häftigt i sina armar, en annan störtade ned till hennes fötter. Ännu hade ej den unga damen någon aning om den brand, som hotade hennes person; förr trode hon på en brand i hufvudet på de begge männen, hvilka, enligt hennes mening, på öppen gata ville göra henne en kärleksförklaring. Det fasansrop, som i denna belägenhet naturligtvis sväfvade on 012 — KE . KE 1 1

19 juni 1846, sida 8

Thumbnail