Article Image
samt af solens, hori-ontens och skyarnes röda sarg vid solnedgängen; de storma valdsammast (rån NO. och olvergå vid midqnatistiden till ostl. Då de blåsa från SV. och äro åtlöljda af åska, förlora de sig vanligtvis i byar. I Chinesiska hafvet sätter strömmen NO. , men längs kusten oftare SV., isyunerhet langs husten af Cambodja. Gar man under S.V.-monsunen genom zätphenkanalen till China, må man noga passa på Stroom Rock, som nätt och jemnt sticker upp öfver valtenytan. Fran Button styr man utom Sisters mellan Schabandar-banken och Two Brothers, väl ahlande sig för Dolphin-Rock, Lynn-Shoal och Brouwers-Shoals, genom Banca-sundet, hvilket, på resan till China, är att föredraga framför Gaspar-sundet. Vid ioseglingen i Banca-sundet må man akta sig för Great-Tree-öarna och halla sig vester om On Lucepara (59 13 S., 1069 12 0); vid utseglingen passerar man emellan Batacarang (20 0 S., 1049 53 0.) och den blott vid lagt vatten synliga Fredrik-Henriks-klippan (10 589 N., 1039 2 0). Vill man till Rhio på ön Bintang (10 57 N., 1049 297 0.), haller man sig langs ostkusten al ourne Lingen och Gallant. Sedan man passerat mellan Pulo Aor (20 290 N., 1049 514 0.), Timoan på vestsidan ssydpynten 20 44 N., 1040 415 0.) och Pulo Domar på osisidan (20 44 N., 1650 25 0.) samt kommit till Pulo Condore (89 40 N., 1069 59 0.) och Pulo Sapata (109 6 N., 4099 21-0.), så han man, under Mars, April och Maj månader, välja den inre passagen mellan Cocsinchinas kust och Paracel (Fritons o, sydvestpynten 150 464 N., 4419 447 0). Ilvarje annan tid under S. v.monsunen borde man heldre vester om Ändrada, Middelburg och Vigia-banken, styra kurs till Mecclessieldbanken (nordändan 160 19N., 1140 55, 0.), och vid S:t Johns-öarne angora chinesiska huslen. i Skulle wan icke kunna uppnå Pulo Condore före slutet af SY-monsunen, är den nu beskrifna passagen icke säker; hvadan man måste välja en ostligare. Man gär då sräu Pulo Condore till Pulo Sapata, och styr sedan, för att undvika Andrada-Rock och Vigia-banken, mot NO., tll 450 N. lat., och derefter NO. t. O., tills man får norra udden af ön Luzon i siste, hvilket dock, till följe af farligheterna lånas den sydligare kusten, icke bör ske under 170 N. Man seglar derpå längs kusten nordvardt till Cap Boxcador (Bajados 180 28 N., 1209 58 0.) och slutligen direkt kurs till kanalen vid Macao (sslaggstängen 220 11. N., 4159 52 0.), i det man väl må lägga märke till Pratas-sandbanken och Pratasön, (200 43. N., 1160 45 0.). Med NO-monsunen kunna fartyg gå genom Lombockeller Kllas-sundet, öster om Borneo och Philippinerna, mellan Basbee-sarue och Pormosa, till China. Den langa oåtliga passagen till China gär från S:t Paul söder om Van-Diemens-land mellan Australiens östra kust och Nya Zeeland, öster om Nya llebtiderna, Salomonsöarna, Carolinerna, Marianerna och söder om Formosa genom Basbee-sundet. Den kortaste passagen från Port Jackson till Hindostan och China går: den förra genom Torres-sundet, och den sednare utom Louisiade och New Britain, New Irland, söder om Mindanao; genom Basilan-sundet och Sulu-sjön. Vill man gå från Pulo Sapata till Manilla, måste man, för att undvika farligheter, nå 410 500 N. lat., segla 9 mil norr om Cabra ön och siyra N. . O. till Corregidor. Men blåser NO monsunen, går kursen från Lema-kanalen längs NVkasten al Luzon kring Cap Bolinao (160 234 N., 1190 55 0.) och Cap Capones (140 54 N., 1200 50 0) till Manilla. i Nlerresan från Manilla genom sundet vid Singapore och Malacca bör verkställas under NOmonsunen. ben bästa tiden för hemresan från China till — 222

27 april 1846, sida 1

Thumbnail