här af direktörer, advokaler, ingeniorer och leverantörer, hvilka mestadels alls icke hafva nigot interesse att åter upplösa ett sällskep, blott derföre att svårigheter visa sig att till sitt fulla belopp utpressa rörelsekapitalet af en mängd interessenter utan förmögenhet. Enligt lagen är hvarje enskild aktieegare med bela sin förmögenhet ansvarig för sällskapets skulder. Efter inkorpationen mildras denna lag derigenom, att en borgenär i främsta rummet har att hålla sig till direktionen och blott om denna icke är i stånd att betala, kan han tvinga hvad för en aktieegare som helst till betalning. Man ser att i detta stadgande den naturliga och sörståndiga lagen att hvarje associe svarar för sin sirmas skulder icke blifvit upphäfven eller kringgängen. I denna förlägenbet hafva regeringens organer dessa dagar förklarat, att de straxt efter päshserierue sknlle föreslå en lag, hvilken skulle autorisera det fullkomliga upphåsvandet af en jernvägsbill, om aktisegare i en petition derom anhålla hos parlamentet, till hvilken ända en majoritel måste ådagaläggas i subskriptionssumman. I ett sådant fall skulle naturligtvistvånget attlemna vidare tillskott försvinna, och interessenterna skulle, efter aldrag af de redanförorsakade kestnaderna, återfå sina ursprungliga depositioner. Redan utsigten på en sådan lag har på sista dagarne återfört något förtroende i våra penningeoch varumarknader, men man befarar, att få dylika petitioner komma att träda i lif, emedan mänga aktieegare skola frukta att offentligen ådagalägga sin orimlighet och dårskap och derföre halla sig tillbaka. Br KENO ( WD— W—