las i luckan eller luckorne, som vanligen, s mychet som möjligt, hållas öppna. Genom det ta enkla medel torde mången last kunna skyd das mot förskämning, och månget fartyg undvi ka att söka nödhamn, för att till afsvalande lossa lasten, hvilket alltid medför högst betydliga kostnader och mycken tidspillan. Genom soljaade högst enkla försök skall någol hvar kunna leda sig till slutsats af jernels dragninaskraft och sormäga att leda varmare lustämnen, nemligen: Då i en brinnande ljusvehe belinnes en skare, eller s. k. ljustjuf, som vanligen plågar visa sis hrinnande och slträfvar efter all halka ner efter ljuset, så tar man blott ljussaxen och hänger den med sin sot på ljusstahens krans med spetsen råtl under sharen. Ijussaxen, som är belydligt kallare än luften, drager då denne åt sig och sransporterar den i en fin luftstrom rätt under skaren upp i ljusligan, och medelst denna sin motståndskraft hindrar den skaren all sänkas, hvadan den måste ovilkorligen blilva qvar tills den blir uppbränd. kEgare af en nära 3 lästers jakt, eller däckbåt, och ledsen öfver all på några få år nödgas sälla ny omgång af stag och vant, hyilka, genom sträckning i stark torka och krympning i regn och råvåder, alltid är menligt för både fartyg, mast och tigvirke, derest skepparen ej passar sig alt efter behof lossa eller hala laljrepen, ejorde insändaren försök med att anbringa slag al rundjern af en half tum i diameter; dock med största motstånd från skepparens sida, hvilken föregal, att rundjern alltid smides af det sämsta och sköraste jern; atl det derföre soljahlligen snart skulle brista, och att fartyget skulle blsva trögseglande med sudane stag och vant. Nu är det likväl fyra år sedan slaget anbringades och två år sedan jernvanten anlades, och dock, oaktadt segling i stormar och stark kyla, slå de ännu godt och göra det troligen i 400 är, ty försträckas och nötas kunna de högst obetydligt, och senom smörjning, eller anstrykning med tjära, kunna de konserveras för rost. En gång ansatte stå de godt så länge taljrepen hålla. Både stag och vant hafva en mindre ögla i öfra ändarne, som trädas på en med öglor i ändarne försedd jernring, hvilken trädes på masten, öfver salningen, och hopfästes med en sprintbolt. I nedre ändarne al slagen och vanlen äro större öglor för laljrepen. Jerntåg hafva den fördelen, att de kosta minkre, än de af hampa; äro inbemske, outslitlige; ämnet dertill i våra berg outtömligt. Focken på elt sådant stag kan strykas på ett ögonblick nästan af sin egen tyngd, och ett barn kan hastist hissa den, antingen litsorna äro af jern eller vidjor. Det välmenta exemplet bar jag ännu ej sett ellersoljas, oaktadt tusenden under syra års tid lagit notis om detta oranliga tacklingssätt; men en sanning är, att förbättringar ej börjas nerifrån. Någon brukspatron kunde af sint och segt jern tillverka t. ex. åtlkantigt, under benämning: stagoch vantjern, till skilnad från det ej välkända rundjernet, använda det på någon ller nägra af sina skulor, och derigenom komme saken så småningom i säng. Detta kunde troligen hafva den påföljd, att om några decennier 400:de-tals sk: rysk hampa kunde för lälerneslandet vara besparade till jernbrukens romma. — Den yitrade larhågan, att jakten kulle blifva sämre seglare, har ej slagit in, ty ikaså litet efteråt, som sorut, bar jakten af nåOn annan blifvit omseglad. Bohuslinning. INSÄNED rH. Föranledd af annonsen i Götheborgs Ilandelsch Sjöfarts-Tidning N:o 70, rörande den af väd4 händelse nvlioen omEKAmHAA ÖP. 6 — — — ———— ——— L VL— — — — — n